ניהול הטיפול בחולים עם אנגינה בחדרי המיון (מתוך כנס ASNC)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-American Society of Nuclear Cardiology, עולה כי בחולים עם אנגינה בסיכון נמוך יחסית בחדרי המיון ניתן לשמור בבטחה את אפשרות מיפוי לב לחולים הנכשלים במבחן מאמץ.

החוקרים מדווחים כי מבין החולים ששוחררו לביתם לאחר מבחן מאמץ בחדר המיון, ללא הזרקת חומר איזוטופי, אף אחד לא נדרש לשוב לחדר המיון לאנגיוגרפיה או רה-וסקולריזציה במהלך השנה שלאחר מכן. בדיקות נוספות נדרשו רק ב-1.6% מהחולים בתוך שנה ושיעורי התמותה היו נמוכים ונעו סביב 2.6% במהלך כ-3.5 שנים.

גישה זו צפויה להביא להפחתת העלויות ולחסוך את החשיפה לקרינה בחולים אלו, עם קיצור זמני הבדיקה והתאמת הבדיקה לחולים המתאימים.

המחקר הפרוספקטיבי כלל חולים במהלך תקופה של שש שנים, כולם מתחת לגיל 65 עם אק”ג תקין במנוחה, ללא היסטוריה של מחלת עורקים כלילית, המסוגלים לבצע מאמץ עם תגובה שלילית באק”ג וללא הופעת תסמינים. מבין 2,526 החולים הללו, 965 התאימו לפרוטוקול.

מבין אלו, 192 חולים ענו על הקריטריונים לפרוטוקול ולא קיבלו חומר איזוטופי, קריטריונים אלו כללו יכולת להגיע ל-85% מקצב הלב הצפוי המקסימאלי ולפחות 10 MET על הליכון; העדר כאבי חזה או קוצר נשימה בזמן מבחן מאמץ; העדר צניחות ST, הפרעת קצב משמעותית, או שינויים מטרידים אחרים בתרשים אק”ג.

למעלה ממחצית החולים לא ענו על הקריטריונים מאחר ולא הצליחו להעלות את קצב הלב שלהם באופן מספק, אם כי לרוב הדבר לווה בגורמים אחרים, דוגמת הופעת תסמינים או יכולת גופנית ירודה.

החולים שענו על הקריטריונים היו בריאים יותר, צעירים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של גברים. מרביתם מוגדרים כבעלי סיכון בינוני למחלת לב לפני ביצוע הבדיקה.

בדיקת מיפוי לב הייתה תקינה ב-94.6% מהחולים שלא ענו על הקריטריונים לפרוטוקול הערכת חולה ללא הזרקת חומר איזוטופי. מבין החולים שעברו מבחן מאמץ ומיפוי לב, 4.1% המשיכו לבירור פולשני או CTA ו-1.4% עברו רה-וסקולריזציה במהלך השנה הבא. אף אחד מהחולים שעברו מבחן מאמץ בלבד לא נדרש לפעולות אלו.

שיעורי התמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב לאחר שנה אחת היו דומים בשתי הקבוצות. שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר חמש שנים עמדו על 94.8% בחולים שעברו מבחן מאמץ בלבד ועל 97.4% באלו שעברו מבחן מאמץ ומיפוי לב.

החוקרים כותבים כי ההשפעה הקלינית של המחקר הנוכחי הינה רק הצעד הראשון וקוראים להמשיך ולבחון את הנושא.

ASNC 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה