נשים צעירות נוטות יותר לחוות אירוע קורונרי חד ללא כאבים בחזה (JAMA Intern Med)

מחקר חדש מ-JAMA מדגיש את ההבדלים בסימפטומים בין המינים באשר לאירוע קורונרי חד: מסתבר שכאב חזה מופיע בשכיחות נמוכה יותר בנשים שחוות אירוע קורונרי חד בהשוואה לגברים.

ברקע מציינים החוקרים כי מעט ידוע אם קיימים הבדלים בין המינים בסימנים המלווים אירוע קורונרי חד (ACS) בקרב מטופלים ומטופלות צעירים יחסית, וכן לא ידועים גם הגורמים הקשורים או היכולים להסביר את העדר כאבי חזה באירוע של ACS .

מטרת החוקרים הייתה איפוא להעריך קיומם של הבדלים באופן שבו מתייצג ACS בין שני המינים, ולהעריך הקשר בין הופעת סימפטומים לבין מין, משתנים סוציודמוגרפיים, זהות מינית, גורמים פסיכו-סוציאליים וקליניים, סמנים ביולוגיים הקשורים לחומרת האירוע הקורונרי ולמצב של העדר כאב חזה במטופלים צעירים עם ACS .  

החוקרים עקבו באופן פרוספקטיבי אחר קבוצה של 1,015 מטופלים בגיל 55 ומטה, מהם 30% נשים, שאושפזו בשל ACS ונכללו במחקר ה-GENESIS PRAXY בין ינואר 2009 לספטמבר 2012.

יעדי המחקר המרכזיים כללו הערכת הסימפטומים של אוטם שריר הלב במהלך האישפוז.

החוקרים מדווחים כי הגיל החציוני לשני המינים היה 49. נשים נטו יותר לעבור אוטם שריר הלב ללא הרמת מקטע ST (או בר”ת NSTEMI ) : שיעור של 37.5% לעומת 30.7% , p=0.03 )  , וללא התייצגות של כאבי חזה (19.0% לעומת 13.7% , p=0.03).

מטופלים ללא כאבי חזה דיווחו על פחות סימפטומים בסה”כ אך לא נמצאה תבנית למצב של אוטם שריר הלב ללא כאבי חזה.  בניתוח רב משתנים , במצב שבו המטופל היא אישה , ונוכחות טכיקרדיה היוו גורמי סיכון עצמאיים לאוטם ללא כאבי חזה עם סיכוי של פי 1.95 (בטווח בין 1.23-3.11, p=0.05) ופי 2.07 (בטווח בין 1.2-3.56 , P=0.009) לאוטם שריר הלב ללא כאבי חזה.

מטופלים ללא כאבי חזה לא היו שונים באופן מובהק מאלה עם כאבי חזה מבחינת סוג ה-ACS, עלייה ברמות טרופונין, או היצרות קורונרית.

מסקנות החוקרים הן שכאב חזה היה הסימפטום הנפוץ ביותר בקרב המטופלים עם ACS בשני המינים, הם מציינים שלמרות שנשים נוטות יותר לחוות ACS ללא כאבי חזה בהשוואה לגברים, העדר כאבים בחזה לא היה קשור עם מרקרים על פי חומרת המחלה הקורונרית.

הם סבורים שאסטרטגיות איבחון שכוללות באופן מפורש הערכה של סימפטומים של ACS ללא כאבים בחזה צריכות להערכתם להיבחן ולהיבדק.

JAMA Intern Med. Published online September 16, 2013.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה