ביצוע PCI מניעתי גם בעורקים שלא גרמו לאוטם מפחית הסיכון לתמותה ואירועים חוזרים בהשוואה ל-PCI בעורק המטרה בלבד (NEJM וה-ESC)

במחקר שהוצג היום בכנס החברה הקרדיולוגית האירופאית בהולנד ואשר הועלה בו זמנית גם למהדורת האון ליין של ה-NEJM מדווחים חוקרים כי ביצוע התערבות קורונרית מילעורית (PCI ) במטופלים עם אירוע כלילי חד עם עליית מקטע ST (ובקיצור STEMI) לא רק בעורק שגרם לחסימה אלא גם בעורקים נוספים הסובלים מהיצרות מג’ורית משפר את הפרוגנוזה ומקטין הסיכון לאירועים הקרדיווסקולרים החוזרים בהשוואה ל-PCI בעורק החסום בלבד.

המחברים מסבירים כי ב-STEMI אקוטי, השימוש ב-PCI לטיפול בעורק האחראי לאוטם ידוע שמשפר פרוגנוזה. מטרתם הייתה לבחון את הערך של PCI בעורקים שלא גרמו לאוטם אך שיש בהם היצרות מג’ורית (PCI מניעתי) שכן לא היה עדיין מידע מחקרי מספק על פרוצדורה כזו.

החוקרים גייסו 465 מטופלים מ-5 מרכזים באנגליה בין 2008-2013 שהיו עם STEMI אקוטי אשר עברו PCI וחולקו אקראית בין קבלת PCI מונע לעורקים שסבלו מהיצרות מג’ורית בנוסף לטיפול בעורק שגרם לאוטם כמובן,  (234 מטופלים) או PCI שבוצע רק בעורק האחראי לאוטם.

ביצוע של PCI עוקב בשל תעוקה הומלץ רק למטופלים עם תעוקה עיקשת עם עדות אובייקטיבית לנוכחות של איסכמיה.

יעד המחקר המרכזי היה שילוב של תמותה מסיבה קרדיאלית, אוטם שריר הלב (לא פטאלי), או תעוקה עיקשת. מבחינת ניתוח הנתונים נעשה שימוש בפרוטוקול של כוונה לטפל.

החוקרים מדווחים כי עד ינואר 2013 , התוצאות נחשבו כחד משמעיות על בסיס הנתונים שועדת הבטיחות של המחקר סקרה, והועדה המליצה להפסיק את המחקר מוקדם מהצפוי. נמצא כי במהלך של תקופת מעקב ממוצעת של 23 חודשים, יעד המחקר המרכזי התקבל ב-21 מטופלים מקבוצת ה-PCI המניעתי לעומת 53 בקבוצת ה-PCI המכוון לעורק המטרה בלבד, מה שתורגם ע”י החוקרים ליחס של 9 אירועים לכל 100 מטופלים בקבוצת ה-PCI המניעתי לעומת 23 ל-100 בקבוצת הבקרה.

הסיכון היחסי לאירועים היה איפוא בקבוצת ה-PCI המניעתי 0.35 בהשוואה לקבוצת הביקורת (ברווח בר סמך של בין 0.21-0.58 , P<0.001 ).

הסיכון היחסי לכל מרכיב ביעד המחקר המשולב היה 0.34 (בטווח של 0.11-1.08) לתמותה על רקע קרדיאלי,  0.32 (בטווח שבין 0.13-0.75) לאוטם שריר הלב לא פטאלי ו-0.35 (בטווח שבין 0.18-0.69 ) עבור תעוקה עיקשת.

מסקנת החוקרים היא שבמטופלים עם STEMI והיצרות בעורקים כליליים נוספים, ביצוע PCI מניעתי גם בעורקים עם היצרות מג’ורית אשר לא גרמו לאוטם, מפחיתה באופן מובהק את האירועים הקרדיווסקולרים החריגים, בהשוואה ל-PCI המבוצע רק בעורק שגרם לאוטם.  

NEJM,  September 1, 2013DOI: 10.1056/NEJMoa1305520

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תוצאות מבטיחות ל-Naloxone לשיפור הישרדות לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית חולים (JAMA Netw Open)

    תוצאות מבטיחות ל-Naloxone לשיפור הישרדות לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית חולים (JAMA Netw Open)

    מתן Naloxone ע”י צוותי רפואה דחופה מלווה בשיעורים גבוהים יותר של חזרת דופק ספונטאני והישרדות עד לשחרור מבית חולים של חולים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מדגם המחקר כלל 8,195 מבוגרים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים אשר טופלו ע”י צוותי […]

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר יותר במנוחה, גם בטווח התקין, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קצב לב מהיר במנוחה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים באוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקורלציה […]

  • גורמי סיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר תיקון מסתם מיטראלי בצנתור (Am J Cardiol)

    גורמי סיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר תיקון מסתם מיטראלי בצנתור (Am J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי בחולים שהופנו לניתוח תיקון מסתם מיטראלי קצה לקצה בצנתור עם MitraClip שיעורים נמוכים של אירוע מוחי, כאשר סיבוך זה מופיע לרוב לאחר השחרור ותוארו בעיקר בחולים עם פרפור פרוזדורים, הפרעה בתפקוד כלייתי, או מדד CHA2DS2-VASc גבוה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות פרופיל […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה