מה בין טיפול בנוגדי-דיכאון סמוך ללידה ובין הסיכון לדימום לאחר לידה? (BMJ)

 

בכתב העת BMJ פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה לנוגדי-דיכאון, כולל תרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor), SNRI (Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor) ונוגדי-דיכאון טריציקליים, בסמוך ללידה, מלווה בעליה של פי 1.4-1.9 בסיכון לדימום לאחר לידה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם טיפול בנוגדי-דיכאון בסמוך ללידה קשור עם דימום לאחר לידה. לשם כך הם ערכו מחקר עוקבה, שכלל נתונים ארציים מהשנים 2000-2007.

מדגם המחקר כלל 106,000 נשים הרות, בגילאי 12-55 שנים, עם אבחנה של הפרעת מצב רוח או הפרעת חרדה. הנשים סווגו לארבע קבוצות חשיפה, בהתאם לנתוני הנפקת תרופות: ללא חשיפה לנוגדי-דיכאון (קבוצת ייחוס), חשיפה בעבר (1-5 חודשים לפני תאריך הלידה), חשיפה לאחרונה (1-30 ימים לפני תאריך הלידה) וחשיפה בהווה (ביום הלידה).

החוקרים בחנו את הסיכון לדימום לאחר-לידה לפי מועד החשיפה ולפי סוג התרופות שניתן (מעכבי קליטה חוזרת של סרטונין או אחרים). הם בחנו את הסיכון היחסי תוך תקנון לשנת הלידה, גורמי סיכון לדימום לאחר לידה, מדדים לחומרת הפרעת חרדה/מצב רוח והתוויות אחרות לנוגדי-דיכאון ותרופות אחרות.

12,710 נשים (12%) נחשפו לטיפול ב-SSRI ו-1,495 נשים (1.4%) נחשפו בהווה לתרופות אחרות כנגד דיכאון. הסיכון לדימום לאחר לידה עמד על 2.8% בנשים עם הפרעות חרדה/מצב רוח, אך ללא חשיפה לנוגדי-דיכאון, על 4.0% באלו שטופלו בהווה ב-SSRI, 3.8% באלו שטופלו בהווה בנוגדי-דיכאון אחרים; 3.2% בנשים שטופלו לאחרונה ב-SSRI ו-3.1% באלו שטופלו בתרופות אחרות; 2.5% בנשים שטופלו בעבר ל-SSRI ו-3.4% באלו שטופלו בעבר בתכשירים אחרים.

בהשוואה לנשים ללא חשיפה לנוגדי-דיכאון, בנשים עם חשיפה בהווה ל-SSRI נרשמה עליה של פי 1.47 בסיכון לדימום לאחר לידה, ובנשים עם חשיפה בהווה לנוגדי-דיכאון שאינם SSRI נרשמה עליה של פי 1.39 בסיכון.

התוצאות היו דומות לאחר תקנון בשיטת hdPS (High Dimensional Propensity Score) . בנשים עם חשיפה בהווה ל-SSRI נרשמה עליה של 1.26%, עם מספר חולים נדרש לנזק של 80, ובנשים עם חשיפה בהווה לתרופות שאינן SSRI נרשמה עליה של 1.03%, עם מספר חולים נדרש לנזק של 97 חולים. באשר לחשיפה ל-SSRI הסיכון היחסי עמד על 1.19 עם חשיפה לאחרונה ו-0.93 עם חשיפה בעבר; באשר לתרופות שאינן SSRI, ערכים אלו עמדו על 1.17 ו-1.26, בהתאמה. חשיפה בהווה ל-SSRI נקשרה גם עם דימום לאחר-לידה (1.42), כמו גם חשיפה בהווה ל-SNRI (1.90) ונוגדי-דיכאון טריציקליים (1.77).

החוקרים מצאו קשר מובהק סטטיסטית בין כל סוגי SSRI שנבחנו במחקרים ו-Venlafaxine, שהוא SNRI, ובין דימום לאחר לידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שייתכנו ערפלנים אליהם לא התייחסו במסגרת המחקר, מהממצאים עולה כי בנשים המטופלות בנוגדי-דיכאון במהלך שלבים מתקדמים של ההיריון קיים סיכון מוגבר לדימום לאחר-לידה.

BMJ 2013; 347

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה