ההשפעה של טיפול במעכבי ACE על התפקוד הקוגניטיבי (BMJ Open)

טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי ACE (Angiotensin-Converting Enzyme) בעלות פעילות מרכזית מביאות להאטת קצב ההידרדרות הקוגניטיבית בחולים עם דמנציה, ללא תלות ברמות לחץ הדם בעת אבחנת יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

עוד עולה מהמחקר כי קצב השינוי הקוגניטיבי השתפר במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר שחולי דמנציה החלו בטיפול בתרופות אלו.

לדברי החוקרים, בספרות הרפואית מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן תרופות אלו מביאות להאטת ההידרדרות הקוגניטיבית בחולים עם מחלת אלצהיימר, ככל הנראה בהיקף של 20-30% לשנה, בהשוואה לתרופות אחרות לאיזון לחץ דם, או ללא טיפול במעכבי ACE בעלי השפעה מרכזית.

ממצאי המחקר מעלים את השאלה אם תרופות אלו יביאו לעיכוב או מניעת הופעת מחלת אלצהיימר בחולים עם לחץ דם תקין, המצויים בסיכון לדמנציה.

החוקרים התבססו על מאגר GAT (Geriatric Assessment Tool), שכלל למעלה מ-8,000 הערכות רופאים של 1,749 משתתפים בגילאי 41-104 שנים. הנתונים נאספו בין השנים 1999-2010, וכללו מין, גיל, השכלה, אבחנה רפואית, לחץ דם, נתונים מעבדתיים, תרופות ומדדים אחרים אודות חולים משני בתי חולים אוניברסיטאיים באונטריו, קנדה. כמו כן, הנתונים כללו את המדדים של שתי בדיקות סקר להערכה קוגניטיבית SMMSE (Standardized Mini-Mental State Examination) ו-Qmci (Quick Mild Cognitive Impairment).

הסקירה כללה רק חולים עם מחלת אלצהיימר, דמנציה וסקולארית או מעורבת (אלצהיימר/וסקולארית). חולים אלו קובצו לאלו שלא נטלו מעכבי ACE בעלי פעילות מרכזית (276 חולים) ואלו שקיבלו מרשם לטיפול בתרופות אלו (85 חולים).  התרופות בעלות פעילות מרכזית כללו את Perindopril, Ramipril, Trandolapril, Captopril, Fosinopril, Lisinopril ו-Prinivil. החוקרים גם בחנו קבוצה שכללה 30 חולים שהחלו בטיפול בתרופות אלו במהלך ששת החודשים האחרונים.

קצב ההידרדרות הקוגניטיבית חושב כהפחתת המדד בתום התקופה מהמדד הקוגניטיבי הבסיסי, עם הכפלה פי שש וחלוקה במשך הזמן לפי חודשים.

מהמחקר עולה כי חציון השינוי במדד SMMSE מתחילת המחקר ועד תומו עמד על 0.69 נקודות לכל שישה חודשים. ההבדלים בין קבוצות החולים שטופלו בתרופות אלו, אלו שלא קיבלו את הטיפול הנ”ל ואלו שהחלו בטיפול התרופתי במהלך ששת החודשים האחרונים עמדו על 0.8, 1.0 ו-1.2-, בהתאמה, לשישה חודשים. באשר למדד Qmci, חציון השינוי עמד על 2 נקודות לשישה חודשים, עם חציון הבדלים במדד Qmci בין אלו שטופלו בתרופות ואלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי של 1.8 ו-2.1, בהתאמה, לשישה חודשים.

החוקרים זיהו הבדל בעל מובהקות סטטיסטית גבולית בחציון קצב ההידרדרות במדדי Qmci לאחר שישה חודשים, בין מטופלים במעכבי ACE בעלי השפעה מרכזית (1.8 נקודות) ואלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי (2.1 נקודות). עודד זוהה שינוי דומה, אך לא-משמעותי במדדי SMMSE (p=0.77).

בחולים שהחלו בטיפול התרופתי לאחרונה נרשם גם כן שיפור. חציון הירידה במדדים בקבוצת החולים שהחלו בטיפול בששת החודשים האחרונים עמד על 1.2- נקודות במדד SMMSE, במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול התרופתי.

החוקרים מציינים כי מבין התרופות ממשפחה זו, נראה כי ל-Perindopril הייתה השפעה טובה יותר מאחרים. מהנתונים שנבחנו עלה כי Perindopril עדיף על Ramipril, עם זמן מחצית חיים ארוך יותר ולכן פעולה חלקה יותר במהלך 24 שעות, ותתכן חדירות טובה יותר לרקמה.

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי מעכבי ACE החוצים אם מחסום דם-מוח הם אלו בעלי השפעה במצבים אלו, מכאן עולה כי לא מדובר בהשפעה התלויה בהפחתת לחץ דם, אלא השפעה הנובעת מהחדירות למערכת העצבים המרכזית.

BMJ Open. Published online July 22, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה