המלצות תזונתיות להפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר (מתוך המלצות ה-PCRM)

הנחיות תזונתיות חדשות מטעם ה-PCRM (Physicians Committee for Responsible Medicine) נועדו לסייע במניעת התפתחות מחלת אלצהיימר. ההנחיות החדשות פורסמו בכנס ה-International Conference on Nutrition and the Brain שנערך בוושינגטון.

PCRM הינו ארגון ללא מטרות רווח, המעודד רפואה מונעת, בעיקר תזונה נכונה; תוך עריכת מחקרים קליניים וסטנדרטיים אתיים גבוהים.

בכנס השתתפו 547 אנשי רפואה שבחנו את ההמלצות התזונתיות בעצמם כאשר אכלו ארוחות שכללו סלט ברוקולי צלוי, קארי אפונה מתובל וסורבה אוכמניות.

מספר מומחים למחלת אלצהיימר התבקשו להתייחס להנחיות החדשות ולכולם הייתה דעה דומה: למרות שההמלצות לתזונה בריאה ופעילות גופנית הן תמיד נכונות, אין עדויות רבות התומכות בהשפעתן על הפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר.

שבע ההמלצות העיקריות להפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר:

1.      הפחתת צריכת שומן רווי ושומן טראנס.

2.      יש לכלול בתזונה בעיקר ירקות, קטניות, פירות ודגנים.

3.      מנה אחת של אגוזים או זרעים בכל יום מהווה מקור טוב לוויטמין E.

4.      מקור מהימן לוויטמין B12, דוגמת מזון מועשר או תוספים המספקים לפחות 2.4 מיקרוגרם ליום במבוגרים, צריכים להוות חלק מהתזונה היומית.

5.      יש לבחור במולטי-וויטמינים ללא ברזל ונחושת, ולצרוך תוספי ברזל רק בהנחיית הרופא המטפל.

6.      יש להימנע מסותרי חומצה, אבקת אפייה, או מוצרים אחרים התורמים לאלומיניום בתזונה.

7.      יש להקפיד על פעילות גופנית אירובית המקבילה ל-40 דקות הליכה מהירה, שלוש פעמים בשבוע.

החוקרים כותבים כי מספר מחקרים תומכים בהנחיות אלו. לדוגמא, מחקר Chicago Health and Aging Project, בו בקרב משתתפים שצרכו שומן רווי בכמות רבה (כ-25 גרם ליום) נרשמה עליה של פי 2-3 בסיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו שצרכו רק מחצית הכמות. החוקרים מודעים לכך שלא כל המחקרים עולים בקנה אחד.

בהתייחסות להנחיות מסבירים מומחים בתחום כי יש עדויות התומכות ברעיון לפיו פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון למחלת אלצהיימר וכי תמיד יש מקום להמליץ על הקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית. לכן, הם תומכים בהמלצות אלו, אך מדגישים כי אין עדויות טובות דיו לתמוך בחלק מההיבטים האחרים בהנחיות אלו.

חלק מהמחקרים החיוביים הצביעו על תועלת של מוצרי מזון או וויטמינים מסוימים, אך מחקרים אחרים העלו תוצאות הפוכות לגמרי. לכן, קשה להגיע להסכמה באשר למוצרי מזון ספציפיים.

מתוך אתר האינטרנט של PCRM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה