ההשפעה של התערבויות לשינוי אורחות החיים בחולי סוכרת מסוג 2 על מחלות לב וכלי דם (NEJM)

התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים לא הביאה להפחתה משמעותית בשיעור האירועים הקרדיווסקולאריים במבוגרים הסובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, המתפרסמות בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ירידה במשקל מומלצת לחולים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר עם סוכרת מסוג 2, בעקבות תוצאות מחקרים קצרי-טווח, אך ההשפעה הקרדיווסקולארית בטווח הארוך אינה ידועה. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם התערבויות אינטנסיביות לשינוי אורחות החיים להפחתת משקל צפויות להביא לירידה בשיעורי התחלואה והתמותה בחולים אלו.

ב-16 מרכזי מחקר בארצות הברית, החוקרים חילקו באקראי 5,145 חולי סוכרת מסוג 2 עם עודף-משקל או השמנת-יתר, לקבוצת התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים (עידוד ירידה במשקל עם הפחתת צריכה קלורית והגברת פעילות גופנית) או טיפול תומך והדרכה בנושא סוכרת. התוצא העיקרי היה שילוב של תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי, או אשפוז בשל אנגינה במהלך תקופת מעקב מקסימאלית של 13.5 שנים.

המחקר הופסק בשלב מוקדם לאור עדויות לחוסר תועלת לאחר חציון מעקב של 9.6 שנים. הירידה במשקל הייתה גדולה יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, לאורך המחקר (8.6% לעומת 0.7% לאחר שנה אחת; 6.0% לעומת 3.5% בתום המחקר). בקבוצת ההתערבות נרשמה גם ירידה גדולה יותר בערכי HbA1c ושיפור התחלתי גדול יותר בכושר הגופני ובכלל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, למעט ערכי LDL.

התוצא העיקרי תועד ב-403 חולים בקבוצת ההתערבות וב-418 חולים בקבוצת הביקורת (1.83 ו-1.92 אירועים ל-100 שנות-אדם, בהתאמה, יחס סיכון של 0.95, P=0.51).

לסיכום, מהנתונים עולה כי לא חל שינוי משמעותי בשיעור האירועים הקרדיווסקולאריים בחולים עם עודף-משקל או השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2, בעקבות התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים.

NEJM June 24, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה