מחלה של בלוטת התריס בהיריון מעלה את הסיכון לסיבוכים (J Clin Endocrinol Metab)

בנשים הרות עם אבחנה של מחלות בלוטת התריס קיים סיכון מוגבר לסיבוכים דוגמת רעלת היריון או לידה מוקדמת, כך עולה ממחקר רטרוספקטיבי חדש, שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

לדברי החוקרים, אעפ”י שידוע ממחקרים קודמים כי מחלות של בלוטת התריס קשורות עם סיבוכים בהיריון, זהו המדגם הגדול ביותר עד כה למעלה מ-220,000 הריונות. גודל המדגם אפשר לחוקרים לבחון את שיעור הסיבוכים בהריונות ומחלות נדירות של בלוטת התריס.

מהתוצאות עולה קשר בין תת פעילות של בלוטת התריס, בשל מחלה אוטואימונית או בשל ניתוח כלשהו, ויתר פעילות של בלוטת התריס, ובין סיבוכי הריון, יתר לחץ דם ולידה מוקדמת, ותת פעילות של בלוטת התריס נקשרה גם עם סוכרת היריונית וניתוח קיסרי.

הממצא החדש ביותר נגע לקשר שזוהה בין תת-פעילות ויתר-פעילות של בלוטת התריס ובין סיכויים הרבה יותר גבוהים לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות למעלה מ-223,000 הריונות של נשים עם עובר יחיד, כולל 216,901 נשים עם אבחנה של מחלת בלוטת התריס. יתר 3.1% מהנשים אובחנו עם תת פעילות ראשונית של בלוטת התריס (3,183 נשים, 1.5%), יתר פעילות של בלוטת התריס (417 נשים, 0.2%), תת-פעילות של בלוטת התריס על-רקע יאטרוגני (178 נשים, 0.1%), זפק, תירואידיטיס, קשרית בתירואיד או מחלה אחרת (263 נשים, 0.1%) ומחלת תירואיד לא-ספציפית (2,570 נשים, 1.2%).

בהשוואה לנשים ללא מחלה של בלוטת התריס, באלו עם תת-פעילות ראשונית של בלוטת התריס נרשמה שכיחות גבוהה יותר של רעלת היריון (יחס סיכויים של 1.47), רעלת היריון עם יתר לחץ דם (יחס סיכויים של 2.3), סוכרת היריונית (יחס סיכויים של 1.57), לידה מוקדמת (יחס סיכויים של 1.34), השראת לידה (יחס סיכויים של 1.15) או ניתוח קיסרי. בנשים אלו תועד סיכוי גבוה כפליים לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ (יחס סיכויים של 2.08).

בנשים עם יתר פעילות של בלוטת התריס תועדה שכיחות גבוהה יותר של רעלת היריון (יחס סיכויים של 1.78), רעלת היריון עם יתר לחץ דם (יחס סיכויים של 3.64), לידה מוקדמת (יחס סיכויים של 1.81) ו/או השראת לידה (יחס סיכויים של 1.40). בנשים אלו תועד סיכוי גבוה כמעט פי ארבע לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ.

בנשים עם תת-פעילות יאטרוגנית של בלוטת התריס תועדה שכיחות גבוהה יותר של היפרדות שליה (יחס סיכויים של 2.89), מצג עכוז (יחס סיכויים של 2.09) ו/או ניתוח קיסרי (יחס סיכויים של 2.05).

בנשים עם זפק, תירואידיטיס או קשריות נרשם סיכון גבוה כפליים לפקיעה מוקדמת של הקרומים. מחלה לא-ספציפית של בלוטת התריס לוותה בסיכון דומה, אם כי קטן יותר, לזה שתואר בנשים עם תת פעילות של בלוטת התריס.

החוקרים קוראים לרופאים להיות מודעים לסיבוכים האפשריים הרבים הנובעים ממחלות של בלוטת התריס במהלך ההיריון.

J Clin Endocrinol Metab. 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה