שרוולים מתנפחים לרגליים למניעת פקקת ורידים עמוקים בחולים לאחר אירועים מוחיים (Lancet)

מתוצאות מחקר CLOTS 3 עולה כי IPC (Intermittent Pneumatic Compression) עם שרוולים מתנפחים המותאמים לרגליים מסייעים בהפחתת השכיחות של פקקת ורידים עמוקים בחולים לא-ניידים, זמן קצר לאחר אירוע מוחי.

החוקרים הסבירו כי הוכיחו כי הטיפול בשרוולים מתנפחים אלו הם אפשרי, בטוח ויעיל, כאמצעי למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בחולים לא-ניידים בימים הראשונים לאחר אירוע מוחי. מהמחקר עולה עוד כי הטיפול עשוי להביא להפחתת שיעורי התמותה. מכאן עולה כי יש מקום להמליץ על טיפול זה כטיפול סטנדרטי לחולים לא-ניידים לאחר אירוע מוחי.

מדגם המחקר כלל 2,876 חולים בתוך שלושה ימים מאשפוזים לבית החולים בשל אירוע מוחי, שחולקו באקראי לקבוצת התערבות (שימוש בשרוולים מתנפחים, Kendall SCD Express) או לקבוצת ביקורת. השרוולים באורך הירך נלבשו כל יום ולילה במשך עד 30 ימים, או עד לשחרורם מבית החולים, לתמותה, או לניידות (כאשר החולה הצליח ללכת לשירותים). משך השימוש הממוצע היה 12 ימים.

החולים עברו אולטרה-סאונד דופלקס של שתי הרגליים לאחר 7-10 ימים ולאחר 25-30 ימים לזיהוי פקקת ורידים עמוקים. התוצא העיקרי פקקת ורידים עמוקים בתוך 30 ימים היה נמוך יותר בקבוצת ההתערבות, עם הבדל אבסולוטי של 3.6%, וכן זוהתה בקבוצת ההתערבות ירידה בשיעורי התמותה.

מספר החולים שנדרש לטיפול למניעת פקקת ורידים פרוקסימאלית אחת היה 28 חולים, ולמניעת מקרה תמותה אחד נדרש טיפול ב-43 חולים.

ההשפעה על שיעורי התמותה לא היו צפויים. ניתן היה לצפות לירידה מסוימת, אך בפועל הירידה הייתה גדולה יותר מהצפוי. מכאן עולה כי ייתכן ושיעור החולים ההולכים לעולמם עקב פקקת ורידים עמוקים או תסחיף ריאתי, הוא גבוה מכפי שמאמינים.

הם מסבירים כי בימים שלאחר אירוע מוחי, תמותה מיוחסת לעיתים קרובות לדלקת ריאות, אך התסמינים אינם שונים מאלו של תסחיף ריאתי. לכן , ייתכן כי בסופו של דבר, חלק גדול מהחולים הללו הולכים לעולמם בשל תסחיף ריאתי.

התועלת זוהתה בכל תתי הקבוצות שנבחנו והייתה בולטת הן בחולים לאחר אירוע מוחי איסכמי והן בחולים לאחר אירוע מוחי המורגי.

תופעת הלוואי העיקרית הייתה סדקים בעור, עם שכיחות של 3% בקבוצת ההתערבות, לעומת 1% בקבוצת הביקורת.

השרוולים משמשים כבר לטיפול בחלק מהחולים לאחר ניתוחים, אך זוהי הפעם הראשונה בה נערכה עבודה בחולים המאושפזים במחלקות פנימיות. חלק מהמרכזים לטיפול בחולים לאחר אירועים מוחיים כבר משתמשים בשרוולים אלו, אך ההנחיות אינן תומכות בשימוש זה.

Lancet. Published Online May 31, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה