שכיחות גבוהה של דימומים ממערכת העיכול בחולים לאחר ניתוחי ברך וירך (Am J Gastroenterol)

בחולים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך או מפרק הברך קיים סיכון מוגבר משמעותית לדימום ממערכת העיכול, כך מדווחים חוקרים מאירופה במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology.

החוקרים ממליצים לשקול הערכת הסיכון לדימומים ממערכת העיכול בחולים אלו ומהנתונים החדשים עולה כי בחולים המיועדים לניתוח החלפת מפרק ירך תתכן תועלת בטיפול במדכאי הפרשת חומצה. הם מסבירים כי טיפול אנטי-תרומבוטי ממושך, הניתן לרוב למניעת תרומבואמבוליזם ורידי, עשוי להאיץ את הסיכון לדימומים ממערכת העיכול.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר נתונים דני, שכלל למעלה מ-95,000 חולים שעברו ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך או מפרק הברך, בשנים 1998-2007. לכל חולה התאימו החוקרים שלוש ביקורות שלא עברו את הפרוצדורות הללו.

מהתוצאות עולה כי חלה עליה של פי שש בסיכון לדימומים ממערכת העיכול שבועיים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך. בחולים שטופלו בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) במהלך שישה שבועות לאחר הניתוח נרשמה ירידה של 74% בסיכון לדימום ממערכת העיכול, בהשוואה לחולים שלא נטלו טיפול זה לאחרונה. מגמה דומה זוהתה עם טיפול באנטגוניסטים לקולטן ל-H2, אם כי הקשר לא היה מובהק סטטיסטית.

הממצאים לא הושפעו מטיפול נוכחי בנוגדי-טסיות או NSAID.

הסיכון לדימומים היה גבוה יותר לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך (יחס סיכון של 2.3), אך לטיפול ב-PPI לא הייתה השפעה משמעותית. משך העליה בסיכון לדימומים היה קצר יותר בקבוצה זו (שישה שבועות), בהשוואה לחולים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (12 שבועות).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מדגישים את הצורך בהתאמת הטיפול האנטי-תרומבוטי לכל חולה, עם התאמת המינון המתאים, סוג התכשיר ומשך הטיפול בחולים העוברים ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך. מכאן עולה כי ייתכן ויש מקום להערכת הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי ודימומים ממערכת העיכול בחולים אלו.

Am J Gastroenterol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה