האם וכיצד להמליץ למטופלים על אפליקציות לשמירה וניטור הבריאות והפעילות הגופנית (מדסקייפ)

   במאמר שפורסם במדסקייפ התווה ד”ר דיוויד שר, רופא ומרצה  לרפואה מפנסילבניה המשמש גם כיועץ לחברות תרופות ולחברה המפתחת אפליקציות, דרכים לבחירה, המלצה ושימוש באפליקציות הקשורות לשמירה על הבריאות והפעילות הגופנית על ידי הרופא למטופליו. הכותב שימש כיועץ לכמה חברות תרופות ולחברה נוספת המפתחת אפליקציות כאלו.

    עשרות אלפי אפליקציות זמינות להורדה כיום בחנויות של החברות הסלולריות, ורבים חושבים כי אלה תהפכנה במהרה לחלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי.  בסקר שנערך לאחרונה בארצות הברית, נמצא כי כ-50% מהטלפונים הסלולריים שם הם טלפונים חכמים, וכי כ-50% מבעלי הסמרטפונים אספו מידע רפואי כלשהו באמצעות המכשיר הנייד שלהם.  אלו שעשו זאת היו מטפלים, מטופלים שקיבלו אבחנה כלשהי וכאלה שמצבם הרפואי השתנה לאחרונה. אפליקציות הקשורות לבריאות הורדו אצל קרוב ל-20% מבעלי הסמרטפונים, כשאלה הקשורות לדיאטה, פעילות גופנית ושמירה על המשקל היו הפופולריות מביניהן.  בסקר שנערך השנה בקרוב ל-700 רופאים, 93% מהמשיבים מצאו תועלת באפליקציה המקשרת את המכשירים הניידים שלהם ל- electronic health record (EHR). אחוזים דומים האמינו כי שימוש באפליקציות הקשורות לבריאות יכול לסייע לשפר את מצבו של החולה  ו/או ימליצו למטופלים שלהם על אפליקציה סלולרית בריאותית. הרופאים שהשתתפו בסקר חשבו כי האפליקציות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר יהיו קשורות לסוכרת, רפואה מניעתית או ניטור של נטילת תרופות .

    ד”ר שר חילק את האפליקציות הרלוונטיות לארבעה סוגים; הסוג הראשון מתמקד בשמירה על הבריאות ועל הכושר, השני במידע רפואי, השלישי בייעוץ או שיתוף פעולה מרחוק, והאחרון כולל כלים לניהול מערכת בריאות.  הכותב טוען כי האפליקציות יכולות לשפר את הקשר בין החולה לרופא ולהשפיע לטובה על מצבו של החולה.    הוא כותב כי רופא שממליץ לחולה על אפליקציה שיכולה לסייע לו מראה על מחשבה ורצון לעזור, ומחזק את החולה בהבנה שיש לו השפעה וכח על מצבו. אפליקציות רבות מאפשרות למטופלים להגיע למידע ולהנחיות כלליות לגבי מחלתם, ואחרות מאפשרות למטופלים להיות מסונכרים ומתוזכרים לגבי פגישות ובדיקות עתידיות במרפאה. הן מאפשרות ניטור של נטילת תרופה, הערכה של משקל המטופל והכושר הגופני שלו ועשויות להגדיל את מעורבות החולה במצבו הבריאותי וליצור מטרה משותפת עם הרופא ועם מטפלים אחרים.      אפליקציות אחרות יכולות לחבר בין חולים שונים הסובלים מאותה מחלה או הפרעה, ועשויות להיות יעילות עבור מטופלים שאך אובחנו עם המחלה, שיכולים להעזר באחרים שעברו את אותו התהליך וחולקים איתם סימפטומים. קבוצת שווים כזו יכולה להוריד אצל המטופל את החרדה מהמחלה החדשה ולתת לו תמיכה משותפים למצב כמו גם הבנה ומידע נוסף, דרכי טיפול והתמודדות. רופא שימליץ למטופל על אפליקציות ואתרים כאלה בעצם מסייע בתמיכה ויצירת רשת עידוד לחולה.     במטופלים בהם המחלה מורכבת ומסובכת התועלת שעשויה לצמוח מאפליקציות של תיעוד ורישום מידע היא גדולה. מידע כזה, המנוטר מרחוק על ידי הרופא או מטפלים נוספים, או מנותח בפגישות הנערכות לעתים קרובות, יסייע בהערכה של התקדמות המטופל בטיפול. 

הכותב גורס כי על  הרופא להבין, טרם ההמלצה, האם האפליקציה רלוונטית לענין הקליני שלשמו התכנסנו, והאם היא יכולה לסייע בשיפור מצבו של החולה, תאורטית על סמך הפונקציות שלה או אפילו מנסיון התבוננותי במטופלים, האם היא קלה לתפעול ולקריאה ומדגישה את המידע החשוב וכמה תשומת לב היא דורשת מהמטופל. הוא דוחק ברופא להסביר היטב למטופל את מהותה והחשיבות שמצא באפליקציה למצבו של החולה ולהדגים למטופל את אופן השימוש בה.

לדעתו של ד”ר שר, השימוש באפליקציות יהפוך לנחלת הכלל בעתיד הקרוב ולחלק אינטגרלי בטיפול הרפואי וכי הכנסת אפליקציות תעבוד בשיטת התעומלנות הנהוגה היום עם תרופות. הוא ממליץ לדבוק בקריטריונים אובייקטיבים כחלק מתהליך הבדיקה של אפליקציה המומלצת למטופל, המבוססת על עדות מבוססת של יעילות האפליקציה.

למאמר במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה