ייעוץ מצד רופאי משפחה מעלה את שיעור הבדיקות לממאירות במעי הגס והרקטום (Am J Manag Care)

כל התייעצות עם רופא מטפל ראשוני והתייעצות הכוללת הסבר מקיף אודות התועלת של בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום הביאה לעליה משמעותית בסבירות כי מטופלים יעברו בדיקות סקירה מומלצות בתוך תשעה חודשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת אפריל של כתב העת American Journal of Managed Care.

החוקרים כותבים כי אחד הממצאים הייחודיים של המחקר נוגע לכך שככל שמטופלים דיווחו על מרכיבים רבים לרופא המטפל, כך הסיכוי להשלמת בדיקות הסקירה היה גדול יותר.

תשעה חודשים לאחר שיחת טלפון אוטומטית שהדגישה את היתרונות של בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום, החוקרים ערכו סקר בינואר 2012. כל משתתף היה בסיכון ממוצע לסרטן מעי גס ורקטום, לאחר שכבר עבר את המועד המומלץ לבדיקת סקר, והיה בטווח הגילאים 50-80 שנים. 883 מבין מדגם אקראי של 2000 משתתפים השיב על הסקר (שיעורי תגובה של 44%) ודירגו את היקף הדיון בנוגע לבדיקות סקר עם הרופא המטפל במהלך השנתיים האחרונות.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, מין, מספר תרופות שנלקחו בתחילת המחקר, דיון מקיף בנושא סרטן מעי גס ורקטום, תועלת צפויה וכל ביקור אצל הרופא המטפל הראשוני במהלך תקופת המעקב.

המשתתפים דיווחו על דיונים בנוגע לתועלת ותדירות בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום, כמו גם מידע ספציפי אודות הבדיקות, דיוק הבדיקות והסיבוכים האפשריים. בנוסף, המשתתפים ציינו אם נשאלו אם הבינו את בדיקות הסקר ואם ברצונם לקבל מידע נוסף. החוקרים אספו שבעה מרכיבים למדד שנע בטווח שבין 0.0 (תשובה שלילית לכל המרכיבים) ועד 1.0 (תשובה חיובית לכל המרכיבים).

מדד גבוה יותר נקשר עם סיכוי גבוה יותר להשלמת בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים גם ביקשו מהמשתתפים לציין את התועלת הצפויה להערכתם מבדיקות הסקירה. המשתתפים דירגו זאת בין 1 (לחלוטין לא מסכים) ועד 5 (מסכים מאוד); צורך בבדיקת סקירה לסרטן מעי גס ורקטום גם בהעדר היסטוריה משפחתית; השלמת בדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום עשויה להגן על הבריאות; כאשר מזוהים ומוסרים פוליפים במעי הגס ניתן למנוע סרטן מעי גס ורקטום; וכאשר סרטן מעי גס ורקטום מאובחן בשלב מוקדם, ניתן להביא לריפוי.

החוקרים מצאו גם כי במשתתפים שציפו לתועלת רבה יותר מבדיקות הסקירה, הסיכוי להשלמת בדיקות הסקירה היה גבוה יותר.

החוקרים כותבים כי יש מקום לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם דיונים בנושא בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום עם רופאים שאינם הרופאים המטפלים ישפיעו על בדיקות המעקב.

Am J Manag Care. 2013;19:265-271

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה