ל-varenicline השפעה אפקטיבית על גמילה מוחלטת מעישון מול פלצבו והשפעה חיובית גם על דיכוי תסמיני דכאון ( JAMA Psychiatry)


מחקר חדש מצא כי תרופת ה-  varenicline (צ’מפיקס) בעלת השפעה אפקטיבית בגמילה מעישון בהשוואה לפלצבו, ועשויה להיות בעלת השפעה חיובית על דיכוי של תסמיני דיכאון או השפעות שליליות אחרות, ללא השפעה שלילית ברורה על תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות.

המחקר נערך כדי לבחון את היעילות של varenicline tartrate   ו- bupropion hydrochloride  sustained-release (SR)  (זיבאן) , בנוסף לייעוץ ותמיכה אינטנסיבים לגבי הצלחה בגמילה מעישון ורמת התפקוד הנפשי. המחקר היה מבוקר פלצבו, ואקראי ונערך בבית חולים אוניברסיטאי. הפעולה בה נקטו החוקרים היתה מתן varenicline, bupropion SR,  או פלצבו במשך 12 שבועות, בשילוב עם תמיכה וייעוץ אינטנסיביים שכללו עשרה מפגשי ייעוץ ובסך הכל כ-240 דקות של ייעוץ).  יעד המחקר העיקרי שנבחן היה גמילה והתנזרות מעישון,  ומדדים שבועיים של דכאון או סימפטומים שליליים אחרים הקשורים לגמילה מניקוטין.  

החוקרים מצאו הבדלים ניכרים בגמילה מוחלטת מעישון הן בנקודת הסיום של הטיפול וכן בביקור שנערך לאחר שלושת חודשי גמילה,  לטובת הטיפול האקטיבי שכלל את התרופות לעומת הפלצבו.  בביקור שנערך לאחר חצי שנה, ההבדל המובהק נותר רק בהשוואה בין varenicline לעומת פלצבו.  השימוש ב- varenicline נקשר גם לדיכוי תסמיני דכאון וסימפטומים שליליים הקשורים לגמילה מעישון בהשוואה לטיפולים האחרים.

בעוד ששני הטיפולים האקטיבים שיפרו את יכולת הריכוז של המטופלים והן היו קשורות לפחות תשוקה  לסיגריה ולירידה בהשפעות השליליות ובדיכאון בהשוואה לפלצבו, הם היו ללא השפעה (חיובית או שלילית) על רמות החרדה או הכעס.  לא נרשם הבדל בשיעורים (שדווחו באופן עצמוני) של אירועים פסיכיאטריים חמורים.

החוקרים מסכמים כי תרופת ה- varenicline היא בעלת השפעה אפקטיבית בגמילה מעישון בהשוואה לפלצבו, ועשויה להיות בעלת השפעה חיובית על דיכוי של תסמיני דיכאון או השפעות שליליות אחרות, ללא השפעה שלילית ברורה על תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות.

לתקציר המחקר

JAMA Psychiatry. 2013 Mar 27:1-12.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה