ד”ר אידלמן לשרת הבריאות: חוק ההסדרים פוגע פגיעה קשה ובלתי מוצדקת במערכת הבריאות בישראל

ד”ר אידלמן, יו”ר הר”י פונה היום במכתב גלוי לשרת הבריאות ומבקש ממנה לבחון היטב את טיוטת חוק ההסדרים, באותם סעיפים שלדעת הר”י עלולים לפגוע במערכת הבריאות.

במכתבו מתייחס אידלמן להצעות לשנות את אופן המינוי של מנהלי בתי החולים הציבוריים, את הדרישה להעמיד בראש סדרי העדיפות של מנהלי בתי החולים את השיקול הכלכלי/תקציבי, החשש מהפיכת תפקיד מנהל בית חולים למינוי פוליטי לא ראוי, העברת סמכויות לחשב הכללי, הטלת הגבלות על בתי חולים במתן שירותים וטיפולים. אידלמן מסיים את מכתבו בתקווה לכך שהשרה תבחן הנקודות וכן שתדאג לכך שועדה ציבורית שהר”י תהיה חלק ממנה תבחן את הרפורמות במערכת הבריאות.

לפניכם המכתב המלא: לכבוד, ח”כ יעל גרמן, שרת הבריאות, משרד הבריאות, ירושלים

שלום רב,

הנדון: טיוטת חוק ההסדרים

השבוע קיבלנו לידינו את טיוטת חוק ההסדרים. הופתענו לראות בטיוטה זו הצעות שיש בהן כדי לפגוע פגיעה קשה ובלתי מוצדקת במערכת הבריאות בישראל.

הודעתך בתקשורת מהיום על כך שחל שינוי בכוונת האוצר להפעיל רק חלק מהגזירות המופיעות בטיוטת חוק ההסדרים, מעודדת אותנו, אך מבחינה מדוקדקת של הטיוטה, עולה כי קיים שיקול מרכזי העומד על הפרק והוא אינו טובת המטופלים, אלא שיקול כלכלי קר ומנוכר. ההחלטה להכפיף את ניהולה של כל מערכת הבריאות לרגולטור ריכוזי, שכל מעיניו הם שיקולים תקציביים, מסכנת את עצמאות המערכת ואת שיקול הדעת המקצועי-רפואי של מנהליה. לא נגזים אם נקבע, כי משמעות החוק המוצע הינה חיסול הגמישות, חופש הפעולה וכל אופציה להתנהל באופן סביר, בניגוד מוחלט למקובל בעולם הניהול הרפואי ובמערכות בריאות ציבוריות.

במה דברים אמורים?

בראש שדרת הניהול של מערכת הבריאות בישראל עמדו תמיד רופאים מקצועיים ועצמאיים בהחלטותיהם. נדבך זה היווה כל השנים את הבסיס להצטיינותה ביחס למערכות מקבילות בעולם.

ביטול בחירת מנהלי בתי החולים הממשלתיים והממשלתיים-עירוניים במכרזים והפיכתם למינויים פותח פתח מדאיג לכניסתם של שיקולים זרים, ובהם שיקולים פוליטיים וכספיים גרידא, וחמור מכך – ליצירת  תלות בלתי נסבלת בגורם הממנה.  

ניהול בית חולים הינו תפקיד מקצועי רפואי טהור. הדרישה ממנהלי בתי החולים לעמוד ביעדים ניהוליים וכלכליים, ללא התייחסות כלל לשיקולים רפואיים-מקצועיים, חוטאת למהות תפקידם ומעקרת אותו מן היסוד. אין בטיוטה כל התייחסות למהות הרפואית של תפקיד מנהל ביה”ח ולעובדה כי הוא מנהל מערכת רפואית ייחודית שעיסוקה בהצלת חיים ובמתן שירותי בריאות לאזרחי המדינה.

מנהל בית חולים אינו מנהל מפעל. הוא מקבל החלטות רפואיות יום יום ושעה שעה, לגבי ציוד, תרופות, בדיקות ואופרציות להצלת חיים. אסור שהחוק יהפוך את מנהלי בתי החולים למנהלי כספים. אסור שבמקום מדדים לאיכות הטיפול המערכת תימדד על פי “יעדים ניהוליים” בלבד.

אנו מזהירים כי ביישום ההצעה לגבי בחירת מנהלי בתי החולים עלולה להיגרם פגיעה חמורה בניקיון המערכת ושקיפותה, מבלי להביא לבחירתם של המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד.

אולם בכך, לצערנו, לא די. לא מדובר רק במנהלי בתי חולים. כפי שעולה מן הטיוטה, סכנת הפגיעה מרחפת על שדרת הניהול של כלל בכירי המערכת במשרד הבריאות: הרופאים המחוזיים, ראשי מנהל רפואה ועוד. האם גם שם ייפתח הפתח למינויים פוליטיים?

עוד מוצע בטיוטה להעביר את שיקול הדעת בנושא הוצאת כספים ממערכת הבריאות לידי החשב הכללי. הייתכן כי החשב הוא זה שיקבע אילו תרופות לא יכללו בתקציב? האם הוא זה שימנע ממטופלים קבלת תרופות משיקולים כספיים בלבד? שאלות מטרידות אלה אינן מקבלות כל התייחסות בטיוטה.

אנו מתריעים כבר מעתה: החלטה על הגבלה שרירותית של הכנסות בתי החולים הציבוריים והפרטיים ויצירת מכסות תוביל אך ורק להארכת המתנה לקבלת טיפול על כל המשתמע מכך. מאחורי ההגבלה מסתתרת המתנה של למעלה משנה לקבלת טיפול רפואי במידה וטיפול בחולה פלוני מגיע למכסה המקסימאלית, והגבלה המונעת תשלום על חשבון המטופל. זו פגיעה ישירה במטופל, בזמינות הטיפול הרפואי ובאיכות הטיפול.

למעלה מכך, השימוש בחוק ההסדרים כדי להחיל רפורמות במערכת הבריאות הוא פסול מעיקרו. מדובר בחוק דרקוני ובלתי דמוקרטי העוקף את המחוקק ומונע דיון מקצועי וציבורי ברפורמות שעלולות לסכן את בריאות הציבור. חוק זה מייצג את “הפוליטיקה הישנה”.

הדבר מקבל משנה תוקף לאור הצהרתה של שרת הבריאות הנכבדת על הקמת ועדה לבחינת מערכת הבריאות הציבורית. במה תועיל הוועדה אם רפורמות מקיפות כל-כך תיושמנה באמצעות חוק ההסדרים? אנו הבענו את תמיכתנו הפומבית בהקמת הוועדה, וסבורים כי שם ואך ורק שם המקום להציע ולדון בנושאים האמורים לעיל.

אנו תקווה שהצעות החקיקה הללו יוסרו מנוסחו הסופי של חוק ההסדרים במהרה, ונעבור להשקיע את מיטב מרצנו ביחד לטובת שיפור הרפואה הציבורית במדינת ישראל.

 בברכה,  ד”ר ליאוניד אידלמן, יו”ר ההסתדרות הרפואית בישראל   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה