השוואת טיפול אוסטיאופתי ידני (OMT) מול טיפול באולטרא סאונד (UST) עבור כאב גב תחתון כרוני (Ann Fam Med)

סיכום המחקר באדיבות סטארגומים www.stargumim.co.il .

ע”פ מחקר המתפרסם ב-Ann Fam Med   טיפול אוסטיאופתי ידני (OMT) משיג הקלה בכאבי גב תחתון כרוניים תוך שהוא מציג פרופיל בטיחות טוב אשר מתקבל היטב על ידי המטופלים, בעוד שהטיפול באולטרא סאונד (UST ) לא נמצא כיעיל.

מטרת החוקרים הייתה כאמור לבדוק  את היעילות של טיפול אוסטיאופתי ידני (OMT) וטיפול באולטראסאונד (UST) עבור כאבי גב תחתון כרוניים.

לצורך כך  נעשה שימוש במערך פקטוריאלי 2 X 2 בהקצאה אקראית, כפול-סמיות, בבקרת-דמה כדי לבדוק OMT ו- UST להקלה קצרת-טווח של כאב גב תחתון כרוני. 455 המטופלים הוקצו אקראית לקבוצות השפעות עיקריות של טיפול OMT (n=230) או טיפול דמה OMT (n=225) , ולקבוצות השפעות עיקריות של טיפול UST (n=233) או דמה UST (n=222) . סופקו שש פגישות טיפוליות במהלך 8 שבועות. אנליזה של כוונה לטפל בוצעה כדי למדוד שיפור מתון ומשמעותי בכאב גב תחתון בשבוע 12 (שיעור הפחתת כאב של 30% או יותר ו-50% או יותר לעומת קו ההתחלה, בהתאמה). חמש תוצאות משניות, בטיחות, והתמדה בטיפול, הוערכו אף הן.

החוקרים מדווחים כי  לא הייתה אינטראקציה סטטיסטית בין OMT ל- UST . מטופלים שקיבלו OMT היו בעלי סיכוי גבוה יותר להשיג שיפור מתון (יחס תגובה [RR] = 1.38; 95% רווח בר-סמך [CI] , 1.16-1.64; p < .001 ) ושיפור משמעותי (RR = 1.41 , 95% רווח בר-סמך [CI ],  1.13-1.76 ; p < .002 ) בכאב גב תחתון בשבוע 12.

 שיפורים אלה תאמו את קריטריון קבוצת Cochrane Back Review Group עבור השפעה בסדר גודל בינוני. תפקוד ספציפי לגב, בריאות כללית, אובדן כושר עבודה ספציפי לכאב גב תחתון, תוצאות בטיחות, והתמדה בטיפול, לא נבדלו בין מטופלים שקיבלו OMT לבין אלו שקיבלו דמה OMT . עם זאת, המטופלים בקבוצת ה-OMT היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות בעלי שביעות רצון גבוהה מהטיפול בגבם לאורך המחקר (p < .001) .

מטופלים שקיבלו טיפול OMT השתמשו בתרופות מרשם לכאבי גב תחתון בתדירות נמוכה יותר במהלך 12 השבועות מאשר מטופלים בקבוצת טיפול הדמה של OMT (יחס שימוש = 0.66, 95% רווח בר-סמך, 0.43-1.00 ; P = .048 ). הטיפול באולטרסאונד לא היה יעיל.

מסקנות החוקרים הן שמשטר הטיפול ב-OMT תאם או התעלה מעל הקריטריון של קבוצת Cochrane Back Review Group להשפעה בסדר גודל בינוני בהקלת כאב גב תחתון כרוני. הטיפול היה בטוח, חסכוני, והתקבל היטב בקרב המטופלים.

Ann Fam Med March/April 2013 vol. 11 no. 2 122-129

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה