מניעת אירועי היפוגליקמיה עם הפחתת מינון אינסולין לאחר פעילות גופנית (Diabetes Care)

ממחקר קטן של חולים עם סוכרת מסוג 1 עולה כי עם הפחתה ניכרת במינון אינסולין לפני פעילות גופנית ולאחריה, חלה ירידה ניכרת בסיכון להיפוגליקמיה. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Diabetes Care.

חולים שנטלו 25% ממינון האינסולין לפני ריצה על הליכון במשך 45 דקות ולאחר מכן נטלו 50% מהמינון של אינסולין כשעה לאחר הפעילות הגופנית, זכו להגנה מפני היפוגליקמיה במהלך או זמן קצר לאחר הפעילות הגופנית. עם זאת, חולים אלו היו בסיכון לירידה מסוכנת ברמות הסוכר בדמם מאוחר יותר באותו הערב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי בחולים עם סוכרת מסוג 1 נדרשת הפחתה ניכרת במינוני אינסולין לפני פעילות גופנית, אך כעת נראה כי חשוב להפחית גם את מינון אינסולין שניתן לאחר הפעילות.

במסגרת המחקר נכללו 11 גברים צעירים עם סוכרת מסוג 1, בגיל ממוצע של 24 שנים, שהקפידו על פעילות אירובית קבועה.

החולים הגיעו למעבדת המחקר בשלושה בקרים. בכל ניסוי, הם אכלו ארוחת בוקר סטנדרטית והזריקו לעצמם אינסולין מהיר-פעולה במינון של 25% מהמינון המומלץ שעה לפני שרצו על הליכון במשך 45 דקות. שעה לאחר מכן, הם אכלו ארוחה סטנדרטית והזריקו לעצמם אינסולין מהיר-פעולה במינון מלא, במינון של 75% מהמינון המומלץ או 50% מהמינון המומלץ. המשתתפים ענדו מערכת לניטור רציף של רמות הסוכר בדם למשך עשרים שעות לאחר שעזבו את המעבדה.

בתוך שלוש שעות מהפעילות הגופנית, חמישה חולים שקיבלו מינון מלא של אינסולין ושני חולים שנטלו מינון שעמד על 75% מהמינון המלא, פיתחו היפוגליקמיה. במהלך הערב והלילה לאחר הפעיות הגופנית, שישה חולים שטופלו במינון שעמד על 75% מהמינון המלא של אינסולין, שישה חולים שנטלו את המינון המלא ושלושה חולים שנטלו מינון שעמד על50% מהמינון המלא, פיתחו היפוגליקמיה.

החוקרים כותבים כי בכדי להימנע מהיפוגליקמיה בשלב מאוחר במהלך ההחלמה מפעילות גופנית, על חולים עם סוכרת מסוג 1 לאכול חטיף לפני השינה או לשנות את מינון האינסולין הבזאלי שלהם.

Diabetes Care. Published online March 20, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה