דכאון מנטרל את הירידה ב-CRP הנצפית בבריאים המקיימים פעילות גופנית או צורכים אלכוהול בצורה מתונה (Brain Behav Immun)

תסמיני דכאון עשויים לשלול את ההשפעות נוגדות הדלקת הקשורות לביצוע של פעילותגופנית ו/או לצריכה נמוכה עד בינונית של אלכוהול, כך לפי מחקר חדש .
המחקר, שהתבסס על מדידה של הסמן לסיכון קרדיו מטבולי   ,   C-reactive
protein
   ובקיצור CRP    במשתתפים בריאים טוען כי לדיכאון, בנוסף להשפעה הישירה שלו עלבריאות הנפש והגוף, אפקט  נוסף: הסימפטומים הנלווים לדכאון, לפי המחקר, עשוייםלצמצם את התועלת של פעילות גופנית ודיאטה ים תיכונית  כולל צריכה נמוכה עדבינונית של אלכוהול להורדת הסיכון לסוכרת סוג 2 ומחלות לב .
לצריכת אלכוהול במידה ולפעילות גופנית בזמן הפנוי  יש קשר לרמות נמוכות של
 CRP,
בעוד שלדיכאון קשר לרמות גבוהות של הסמן. החוקרים העריכו את ההשפעההממתנת של תסמיני הדכאון על פעילות גופנית בשעות הפנאי ועל צריכת אלכוהולמתונה ב-222 גברים ונשים לא מעשנים בני 18-65. למשתתפים לא היתה היסטוריה אואבחנה של הפרעות פסיכיאטריות או של מחלות לב. החוקרים בחנו את צריכת האלכוהול
)
הכמות שסווגה כנמוכה עד בינונית היא כחצי משקה ליום לאשה ומשקה אחד לגבר (.נערך רישום גם של הפעילות הגופנית שביצעו המשתתפים בשבוע הקודם למחקר, כמוהליכה, טניס ושיעורי התעמלות. רמות של CRP וליפידים נבחנו בבדיקות הדם בצוםשנלקחו מהמשתתפים .
במשתתפים שהיו פעילים גופנית נמצאו רמות נמוכות יותר של CRP , מלבד במשתתפיםשסבלו מתסמיני דיכאון )כ-4.5% מקבוצת העוקבה), שבהם לא נראתה כל השפעה  שלהפעילות הגופנית על רמות  ה- CRP  .

נמצא גם כי לשתיה מתונה של אלכוהול היה קשר לרמות נמוכות יותר  של CRP ,אך רק בגברים ונשים שלא סבלו מסתמיני דכאון .לתסמיני הדכאון לא נראתה השפעה על סמנים שונים אחרים של בריאות המשתתפים, כמורמות הכולסטרול או הטריגליצרידים בצום, אלא רק על מאפייני הדלקת כפי שנמדדו עלידי  ה-CRP   .

החוקרים כותבים כי ממצאיהם מצביעים כי על הרופאים המטפלים להתייחס לתסמיניהדכאון כגורם סיכון נוסף הנדרש לניהול לצד גורמי סיכון קרדיווסקולאריים אחרים . לדבריהם , פעילות גופנית עדיין חשובה גם במטופלים הסובלים מדכאון, אך נראה כילדכאון השפעה גדולה מזו שתועדה עד כה. נראה כי ההשפעה נוגדת הדלקת של פעילותגופנית עלולה להתעמעם גם כאשר המצב הנפשי של המטופל ישתפר .
הם כותבים גם כי הם מעוניינים לבחון, בשיתוף פעולה עם רופאי לב,  האם הפעילותהגופנית המומלצת לחולי לב אכן מסייעת בהורדת הדלקת בקרב חולים שסובלים מדכאוןוגם באלה שלא. בעבר נמצא כי  פעילות גופנית מסייעת בשיפור תסמיני דכאון בחולילב, אך השאלה שברצונם לבחון אם בעקבות כך גם יחול שיפור בערך של מדד הדלקת , ה-CRP .

Brain Behav Immun*. Published online March 26, 2013.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה