בדיקת נוזל שדרה לזיהוי דלקת פטרייתית של קרום המוח (מתוך הכנס השנתי ה-65 מטם ה-American Academy of Neurology)

השימוש בבדיקה המאושרת לזיהוי זיהום פטרייתי בדם לבדיקת נוזל שדרה שימשה בהצלחה לאבחנת דלקת פטרייתית של קרום המוח בהתפרצות הנוכחית עקב סטרואידים מזוהמים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-65 מטם ה-American Academy of Neurology.

החוקרים מסבירים כי הבדיקה תסייע לרופאים לקבוע אבחנה ודאית יותר של דלקת פטרייתית של קרום המוח בחולים שנחשפו לסטרואידים מזוהמים. לדבריהם, בשנה שעברה 13,534 חולים בארצות הברית שעברו הזרקת סטרואידים לנוזל השדרה נחשפו ל-Methylprednisolone Acetate מזוהם בפטריות סביבתיות, ומאות פיתחו סיבוכים חמורים במערכת העצבים המרכזית.

הם מסבירים כי היה קשה לזהות בוודאות זיהום פטרייתי. במידה והחולים נחשפו לסטרואידים המזוהמים והופיעו עם תסמינים המערבים את מערכת העצבים המרכזית, אזי מניחים כי מדובר בזיהום פטרייתי.

כעת הם מדווחים כי 722 זיהומים פטרייתיים זוהו ד כה בחולים אלו, כ-239 מהם אובחנו עם דלקת קרום המוח. הפטריה העיקרית שזוהתה הייתה Exserohilum rostratum.

הבעיה היא שבשליש מהחולים קיימת אבחנה מבדלת, וקשה לדעת בבטחה אילו חולים סובלים מזיהום פטרייתי ובאילו מקרים מדובר באבחנה אחרת. יתרה מזאת, לא ידו רבות אודות המהלך הטבעי של המחלה או התגובה לטיפול.

הבדיקה שנבחנה במחקר הנוכחי  (Funitell) מודדת את רמות b-D-glucan, גליקופרוטאין המצוי בדופן תא הפטריה. הבדיקה מאושרת כבדיקת דם לזיהוי זיהום פטרייתי סיסטמי, אך השימוש בה להערכת נוזל השדרה לא היה ידוע.

החוקרים בחנו אותה בדגימות נוזל שדרה משישה חולים שנחשפו לסטרואידים מזוהמים, אך עם תרביות פטריות ובדיקות PCR שליליות. מבין ששת החולים, בארבעה היו תסמינים המתאימים למקרים אפשריים של דלקת פטרייתית של קרום המוח, שניים לא ענו על קריטריונים אלו מטעם ה-CDC ופיתחו תסמינים שנבעו ככל הנראה מסיבות אחרות.

מהתוצאות עלה כי בכל ארבעת המקרים החשודים ניתן היה לזהות b-D-glucan בנוזל השדרה, בעוד שבשני המקרים שלא התאימו לקריטריוני ה-CDC לא ניתן היה לזהות גליקופרוטאין זה. טיטר הפטריה ירד במהלך שבועיים בחולה עם תסמינים שחלפו במהלך טיפול ב-Voriconazole.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדידת רמות b-D-glucan בנוזל השדרה הינה בדיקה שימושית לאבחנה וניטור הטיפול בחולים עם דלקת פטרייתית של קרום המוח במהלך התפרצות ו, וכימות עשוי לסייע בקביעת משך הטיפול. דרושים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

מתוך הכנס השנתי ה-65 מטם ה-American Academy of Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה