אין הבדלים בסיכון במקרה של הפסקת טיפול קצרה ב-rivaroxaban או וורפרין במטופלים עם AF (מדסקייפ, ACC)

מטופלים עם פירפור פרוזדורים (AF) בסיכון בינוני-גבוה לשבץ אשר מפסיקים לזמן קצר את הטיפול בנוגד הקרישה  rivaroxaban (קסרלטו) נמצאים בסיכון דומה לאירועים קליניים של מטופלי קומדין המפסיקים את הטיפול לזמן קצר. שיעור האירועים בשתי קבוצות הטיפול שהפסיקו היה נמוך מאוד,  כך עולה מאנליזה חדשה של מחקר ה-ROCKET-AF שהוצג ב-ACC האחרון בסן פרנציסקו.

 החוקרים מסבירים כי הפסקת טיפול קצרה בנוגדי קרישה בחולי AF שכיחה מאוד על רקע פרוצדורות כירורגיות שהם אמורים לעבור. מטופלים כאלה,  הנמצאים ממילא בסיכון בינוני-גבוה לשבץ, אשר מפסיקים הטיפול נמצאים בסיכון מוגבר לאירועים תרומבוטיים. מטרת החוקרים הייתה לבדוק אם יש הבדל בסיכון הכרוך בהפסקת טיפול בריברוקסבן בהשוואה לוורפרין.

המשתתפים במחקר ה-ROCKET-AF היו עם CHADS2 של 3.4 נקודות, המוגדר כסיכון בינוני-גבוה לשבץ. הפסקת טיפול הוגדרה כמשך של 3 ימים ומעלה, תקופת הסיכון באנליזה הוגדרה כתקופה שבין 3 ימים לאחר הפסקת הטיפול נוגד הקרישה עד 3 ימים לאחר החזרה לטיפול נוגד הקרישה.

מבין 14,236 המטופלים שהשתתפו במחקר היו 2,165 שקיבלו ריברוקסבן ו-2,528 שקיבלו וורפרין אשר הפסיקו הטיפול לתקופה קצרה של 5 ימים בממוצע. הסיבה השכיחה ביותר להפסקה היית ניתוח או פרוצדורה פולשנית (כ-40%), עוד כ-25% על רקע תופעות לוואי שאינן דימום, עוד כ-13% בשל דימומים, ו-18% בגלל טעות. להלן המימצאים העיקריים של האנליזה בקרב המטופלים שהפסיקו הטיפול לתקופה קצרה:
































אירוע קליני Rivaroxaban, n=2155 (%) Warfarin, n=2528 (%) p
שבץ או אירוע תרומבוטי  0.2 0.2 0.8
מוות 0 0.04 NA
אוטם שריר הלב  0.2 0.1 0.3
דימום מג’ורי/לא מג’ורי רלבנטי   1.5 1.5 0.9
דימום מגו’רי 0.7 0.7 0.9

המחברים מציינים שההחלטה אם להפסיק טיפול נוגד קרישה צריכה להיעשות באופן אינדבדואלי תוך בחינה של הסיכון לדימום מול הסיכון לשבץ, כשההנחיות ממליצות על טיפול מגשר במטופלים בסיכון גבוה, אלו שהם עם CHADS2 מעל 3 . במחקר ה-ROCKET-AF רק 7.3% מהמטופלים קיבלו טיפול מגשר של LMWH . (הפרין במשקל מולקולרי נמוך – קלקסן).

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: ראוי לציין סקר שנערך באתר ביוזמת פרופ’ ערן לייטרסדורף וד”ר אבישי אליס שבחן עמדות הרופאים באשר להפסקת טיפול בנוגדי  טסיות. ע”פ המימצאים שנמצאו בסקר כ-70% מהמשיבים סברו שלא יפסיקו טיפול בנוגדי טסיות בחולים בסיכון גבוה. הסקר אף זכה לפירסום בעיתונות המקצועית הבינ”ל. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה