סקר חדש קובע כי מרבית החולים בדלקת מפרקים שגרונית סובלים מנוקשות בוקר (סקר עמותת ענבר)

כאב גב

עמותת ענבר הפועלת לרווחת החולים במחלות ריאומטיות יזמה לאחרונה סקר באמצעות מכון גאוקרטוגרפיה שנערך בקרב 115 חולי דלקת מפרקים הסובלים כיום מנוקשות בוקר ובקרב כ -90 חולים אשר סבלו בעבר. בסקר נמצא כי 50% מהחולים הסובלים מנוקשות בוקר סובלים ממנה למעלה משעה. אחוז זה היה גבוה יותר ועמד על 80% בקרב אלו שסבלו בעבר. הסקר נערך לרגל אישורה של תרופה חדשה, בעלת מנגנון ייחודי, המפחיתה את נוקשות המפרקים בבוקר ומשפרת את תפקוד הבוקר של החולים הניקראת לודוטרה (Lodotra ). כ – 80% מהחולים שסובלים כיום מנוקשות בוקר דווחו כי הנוקשות גורמת להם להיות כמעט ולא פעילים בבוקר. בקרב אלו שסבלו מנוקשות בוקר בעבר האחוז היה גבוה יותר ועמד על 90 עוד נמצא כי החולים הסובלים מנוקשות בוקר מתקשים מאוד לבצע פעולות יומיומיות. כ-80% מהם מתקשים לקום מהמיטה, 40% מתקשים להתלבש בבוקר ו-19% מתקשים לצחצח שיניים או להתרחץ. אחוזים אלו גבוהים יותר בקרב חולים שסבלו בעבר מנוקשות בוקר ועומדים על 84%, 62% ו-37% בהתאמה. למעלה ממחצית החולים נאלצים להיעזר בקרובי משפחה בביצוע פעילויות יומיומיות  ול-90% נוקשות הבוקר משפיעה על תחילת יום העבודה. עוד נמצא כי נוקשות הבוקר משפיעה לא רק על רמת התפקוד בבית, אלא גם על יכולת העבודה וההשתכרות. מחצית מהחולים הסובלים מנוקשות מפרקים בבוקר אינם עובדים כלל ו- 70% מהם דווחו כי נוקשות הבוקר היא הסיבה לכך. כמחצית מהחולים דווחו כי הם קמים מוקדם יותר כדי להגיע לעבודה בזמן וכשליש מהם שינו את שעות עבודתם. 74% מהסובלים בסקר מטופלים בתרופות, אך משך הזמן שארך לתרופות אלו להשפיע הוא כ-4 שבועות. הזמן הממוצע עד להתחלת השפעת התרופות אצל חולים שסבלו בעבר מנוקשות בוקר היה גבוה יותר וארך 8 שבועות!!. בסקר נמצא כי ל-83% מהסובלים ישנה נכונות לנסות להשתמש בתרופה שמפחיתה את נוקשות הבוקר בזמן קצר יותר מהתרופות הקיימות ובעלות סבירה.

כ- 12% מהסובלים מנוקשות מפרקים בבוקר נאלצו לצאת לפרישה מוקדמת מהעבודה

61% מחולי RA דיווחו על נוקשות וכאבי בוקר, הגורמים לסבל בדרגות שונות.  במחקר שבדק את השפעת נוקשות המפרקים בבוקר על פרישה מוקדמת ממקום העבודה נמצא שכ- 12% מהחולים שסבלו מנוקשות בוקר נאלצו לצאת לפרישה מוקדמת מהעבודה. מסקנת החוקרים היתה שלנוקשות בוקר חמורה יש השפעה משמעותית על ההחלטה לצאת לפרישה מוקדמת מהעבודה. מחקר נוסף המאשר זאת נערך בקרב 750 חולי RA ו- 518 ראומטולוגים מ 11 מדינות באירופה, ביניהן דנמרק, בלגיה, פינלנד, צרפת ובריטניה, ומצביע על ההשפעה הניכרת של נוקשות המפרקים וכאבי הבוקר על היכולת לעבוד:  73% מהנשאלים הסכימו שלסימפטומים של המחלה יש השפעה משמעותית על עבודתם. באיטליה, האחוזים אפילו גבוהים יותר-  91%. קרוב לאחד מתוך 10 חולי RA באירופה נאלצו להפסיד בין 10 ל- 20 ימי עבודה בחצי שנה האחרונה.

הקושי להיות פעילים על הבוקר:


  • 61% מחולי RA דיווחו על נוקשות וכאבי בוקר כסימפטומים המופיעים יום יום.

  • כשני שליש (65%) מהחולים דירגו את  את חומרת נוקשות הבוקר היומיומית שלהם בקצה הגבוה ביותר בסקלה בין 6-10 (בסולם של 0-10). 

  • 24%-50% מחולי RA סובלים מנוקשות בוקר למעלה משעה.

  • חולי RA הסובלים מנוקשות בוקר מסוגלים להתחיל את היום שלהם רק לאחר כ-1.5 עד 3 שעות מרגע ההתעוררות.

  • רק 35% מהחולים מסוגלים לצאת מהמיטה  או להתקלח, כפי שעשו לפני הופעת הסימפטומים של  נוקשות וכאבי הבוקר.

  • מחצית מהחולים אינם מסוגלים לצחצח שיניים כפי שהיו רגילים קודם לכן.

  • 1 מתוך 10 חולים זקוק כעת לעזרה להתלבש.

  • מבחינה רגשית, למעלה ממחצית מהחולים בסקר (58%), אמרו שהם מתוסכלים מאחר שקשה להם לעשות פעולות בוקר, שהיו רגילים לעשות כתוצאה ישירה מנוקשות וכאבי הבוקר הנובעים מהמחלה.

  • למרות כל זאת, לפי המחקר, עדיין שני שליש מתוך הריאומטולוגים מדווחים כי הם אינם מטפלים בסימפטומי נוקשות הבוקר.  

מדוברות חברת רפא אשר העבירה המימצאים של הסקר לתקשורת נמסר בנוסף מידע אודות תרופה חדשה לטיפול בנוקשות הבוקר, הלודוטורה, כדלקמן : “לודוטרה הנה תרופת מרשם הנמכרת ברכישה פרטית בלבד בבתי המרקחת הפרטיים ורשתות הפארם . המחיר לאריזה חודשית של 30 טבליות הנו 206 שקלים. התרופה מאושרת על ידי ה FDA מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית ומשרד הבריאות. מידע נוסף ניתן למצוא באתר האינטרנט בלינק הבא: http://www.lodotra.co.il התרופה מפחיתה משמעותית את משך נוקשות הבוקר של המפרקים בחולי דלקת מפרקים שגרונית ומאפשרת להם לחזור ולהיות פעילים על הבוקר. השפעתה על נוקשות הבוקר ניכרת תוך שבועיים בהשוואה למספר שבועות עד חודשים בטיפולים האחרים שהיו קיימים עד היום. גישת הטיפול החדשנית של לודוטרה גישת הכרונותרפיה (Chronotherapy ) מאפשרת לחולים ליטול את לודוטרה לפני השינה (בשעה 22 בלילה) ולהיות פעילים כבר עם הקימה בבוקר. בזכות מנגנון הפעולה הייחודי של לודוטרה, החומר הפעיל בה משתחרר בגוף רק 4-6 שעות לאחר הנטילה במקביל לזמן שבו גורמי הדלקת מתחילים לפעול בגוף ולגרום לנוקשות ולכאב המאופיינים למחלה. ”

בהודעה מובאת גם התייחסותה למימצאי הסקר של פרופ אורי אלייקים, יו”ר איגוד הריאומטולגים הישראלי ומנהלת היחידה לאשפוז יום במכון הריאומטולוגי במרכז הרפואי תל אביב : “דלקת מפרקים שגרונית מתאפיינת בנוקשות וכאב במפרקים, המלווה בחום מקומי, נפיחות ואודם- הכאב נוטה להופיע במנוחה, ואף מגיע לשיאו באמצע הלילה ולקראת הבוקר עם נוקשות משמעותית. ללא טיפול בתהליך הדלקתי, עלולים להיגרם שינויים בלתי הפיכים במפרקים עם התפתחות עיוותים ומגבלות בטווח תנועת המפרקים. נוקשות מפרקים בבוקר מהווה תלונה מרכזית עבור חולי דלקת מפרקים שגרונית- היא אף גורם משמעותי לתחלואה ולפגיעה בתפקוד היומיומי של חולים רבים. החולים מתקשים לתפקד בשעות הבוקר, שהן שעות הפעילות המקובלות במשק. על אף ההתקדמות המשמעותית בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, עדיין מספר לא מבוטל של חולים (כ- 50%) נזקקים לטיפול קורטיקוסטרואידים. יותר מזה, נמצא שלקורטיקוסטרואידים במינון נמוך ישנה השפעה עוצרת ארוזיות (שחיקה של הרקמה הנוצרת גם מתהליך דלקתי). כיום מקובל להמליץ על נטילת פרדניזון דרך הפה בשעות הבוקר, אך עדיין חולים רבים מתלוננים על נוקשות בוקר קשה. נכון להיום, לא קיימת בשוק התרופות תרופה הדומה לפעילות הייחודית של לודוטרה. תרופה זו עשויה לשפר משמעותית את איכות החיים של חולים רבים ואף להחזירם למעגל החיים התקינים.”

מקור: דוברת תחום תרופות מרשם מעבדות רפא בע”מ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה