הערכת פיברוזיס ושיעורי תמותה בחולים עם קרדיומיופתיה איסכמית (JAMA)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA עולה כי הערכת פיברוזיס בדופן שריר הלב באמצעות בדיקת LGE-CMR (Late Gadolinium Enhancement Cardiovascular Magnetic Resonance) מספקת מידע פרוגנוסטי בלתי-תלוי, מעבר למקטע הפליטה של חדר שמאל, בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת שאינה על-רקע מחלה איסכמית.

לדברי החוקרים, ריבוד הסיכונים של חולים עם קרדיומיופתיה מורחבת שאינה על-רקע מחלה איסכמית מבוססת בעיקרה על מקטע הפליטה של חדר שמאל. גורמים פרוגנוסטיים עשויים לשפר את בחירת החולים המתאימים ל-ICD (Implantable Cardioverter-Defibrillator) ואפשרויות טיפול אחרות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם פיברוזיס של שריר הלב, כפי שנקבע בבדיקת LGE-CMR הינה גורם מנבא בלתי-תלוי לתמותה ותמותה לבבית פתאומית בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 472 חולים עם קרדיומיופתיה מורחבת שהופנו למרכזים רפואיים בבריטניה בתקופה שבין נובמבר 2000 ועד דצמבר 2008. החולים היו במעקב עד דצמבר 2011. התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה מכל-סיבה . תוצאים משניים כללו תמותה קרדיווסקולארית או השתלת לב; הפרעת קצב שהובילה למוות לבבי פתאומי או אירוע דומה שחלף (מכת ICD, פרפור חדרים לא-פטאלי, או טכיקרדיה חדרית ממושכת); ומדד משולב שכלל תמותה עקב אי-ספיקת לב, אשפוזים עקב אי-ספיקת לב או השתלת לב.

בקרב 142 חולים עם פיברוזיס בדופן שריר הלב נרשמו 38 מקרי תמותה (26.8%), זאת בהשוואה ל-35 מקרי תמותה בקרב 330 חולים ללא פיברוזיס (10.6%, יחס סיכון של 2.96; הבדל אבסולוטי בסיכון של 16.2%, p<0.001) במהלך חציון מעקב של 5.3 שנים.

ב-42 חולים עם פיברוזיס זוהתה הפרעת קצב עם סיכון למוות לבבי פתאומי (29.6%), זאת בהשוואה ל-23 חולים ללא פיברוזיס של שריר הלב (7.0%, יחס סיכון של 5.24, הבדל אבסולוטי בסיכון של 22.6%, p<0.001). לאחר תקנון למקטע הפליטה של חדר שמאל וגורמים פרוגנוסטיים אחרים, הן נוכחות פיברוזיס והן היקף הפיברוזיס זוהו כגורמים בלתי-תלויים הקשורים עם תמותה מכל-סיבה. החוקרים מצאו עוד קשר בלתי-תלוי בין פיברוזיס ובין תמותה קרדיווסקולארית או השתלת לב, תמותה לבבית פתאומית או אירוע שחלף ואי-ספיקת לב.

הוספת פיברוזיס למקטע הפליטה של חדר שמאל הביאה לשיפור משמעותי בריבוד הסיכון לתמותה מכל-סיבה ולתמותה לבבית פתאומית (שיפור כולל בסיווג מחדש של 0.26 ו-0.29, בהתאמה).

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת התפקיד של בדיקת LGE-CMR בריבוד הסיכונים של קרדיומיופתיה מורחבת.

JAMA, March 6, 2013, Vol 309, No. 9

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה