הערכת התועלת הפרוגנוסטית של טרופונין בחולים עם מחלה כלילית יציבה (J Am Coll Cardiol)

עליה בריכוזי cTnI (Cardiac Troponin I) בחולים עם מחלה כלילית יציבה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם או אי-ספיקת לב, כמו גם עליה משמעותית בסיכון לאוטם לבבי לא-פטאלי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

בסקירה הנוכחית, החוקרים מצאו כי עליה בערכי טרופונין לבבי, שזוהו בבדיקות רגישות, לוו בעליה של 88% בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית או אי-ספיקת לב ועליה של 44% בסיכון לאוטם לבבי לא-פטאלי.

הפיתוח של בדיקות רגישות יותר שינתה את התפישה בנוגע לשימוש בטרופונין. בחולים עם מחלה כלילית יציבה, במרבית החולים צפויים ערכי טרופונין מדידים בדם וריכוזים נמוכים אלו עומדים בקורלציה הדוקה עם הסיכון העתידי, בפרט התפתחות אי-ספיקת לב ותמותה. מהנתונים עולה כי בדיקות טרופונין ברגישות גבוהה עשויים לשמש גם במצבים שאינם תסמונת כלילית יציבה.

במסגרת המחקר נכללו 3,623 חולים עם מחלה כלילית יציבה ותפקוד סיסטולי שמור. מבין אלו, ב-98.5% ריכוז cTnI עלה על 1.2 פיקוגרם למ”ל , הסף המוגדר לזיהוי.

במהלך חציון מעקב של 5.2 שנים תועדו 203 מקרי תמותה או אשפוז ראשון בשל אי-ספיקת לב. ממודל רב-משתנים שכלל תקנון לגורמי סיכון מרובים, כל עליה בסטיית תקן של ערכי cTnI לוותה בעליה משמעותית של 34% בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית או אי-ספיקת לב. מסקירה שבחנה את הסיכון בחולים שסווגו לפי מדדי טרופונין, החוקרים מצאו כי בחולים עם ריכוז cTnI ברבעון הגבוה ביותר נרשמה עליה משמעותית בסיכון לתמותה או אי-ספיקת לב, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון (יחס סיכון של 1.88, p<0.0001). תוצאות דומות זוהו כאשר החוקרים בחנו את שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית ואי-ספיקת לב כתוצאי סיום פרטניים.

במהלך חמש שנות המעקב תועדו 209 אשפוזים בשל אוטם לבבי לא-פטאלי. ממודל שהשווה בין ערכי טרופונין ברבעון הרביעי וערכים ברבעון התחתון, הסיכון לאוטם לבבי לא-פטאלי היה גבוה ב-44% בחולים עם הריכוזים הגבוהים ביותר.

החוקרים עדיין אינם ממליצים על בדיקות שגרתיות של ערכי טרופונין לבבי בחולים עם מחלה יציבה, מאחר שאינם יודעים עדיין אם ניתן להשפיע על הסיכון בחולים עם ריכוזים מוגברים.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה