מיתוסים ואמונות מקובלות לגבי ירידה במשקל מופרכים במחקר חדש (NEJM)

מאת מערכת  אי-מד

כמה מהאמונות המקובלות ביותר לגבי ירידה במשקל מוכחות כשגויות או מטעות בניתוח חדש, שהשווה תפיסות שונות המקודמות בתקשורת הפופולרית עם מידע מספרות רפואית מקצועית. המחקר פורסם ב- New England Journal of Medicine.

אמונות שגויות או כאלה שלא הוכחו באופן מדעי לגבי השמנה נפוצים גם בספרות המדעית וגם בתרבות הפופולרית, כותבים החוקרים. הם עסקו ב-7 מיתוסים פופולריים, ביניהם, התפיסה כי שינויים קטנים בצריכת המזון ו/או ספורט ישיגו שינויים ארוכי טווח ומשמעותיים במשקל. הרעיון שעומד מאחורי הוא התפיסה הישנה ש-7000 קלוריות שוות ערך לק”ג של משקל בערך. עם זאת, התפיסה הזו לא מתחשבת בכך שהשינויים בצריכת האנרגיה בגוף משתנים לאורך זמן. כך, גם אם המשקל יורד, יש צורך ביותר התעמלות גופנית וירידה בצריכה כדי לבסס את השינוי הזה.  הם בדקו גם את התפיסה שמטרות ריאליסטיות לירידה במשקל עוזרות לאנשים להשאר עם מוטיבציה גבוהה; הרעיון הזה נראה סביר למדי, אך אין הוכחות מדעיות המתקפות אותו. נראה שאף ההיפך הוא הנכון, מספר מחקרים הראו כי דווקא אנשים שהציבו לעצמם מטרות שאפתניות למדי הורידו יותר במשקל.  לגבי התפיסה שירידה איטית והדרגתית במשקל היא הדרך לשמור על המשקל לאורך זמן, במטא אנליזה שכללה מחקרים שבחנו ירידה במשקל, נמצא כי דווקא ירידה מהירה במשקל , שהיתה מבוססת על דיאטות חריפות עם ספירת קלוריות קפדנית הצליחו יותר בירידה במשקל בתוך חצי שנה (16% ממשקל הגוף מול 10%) ושמירה על המשקל למשך 18 חודשים.  ולבסוף, לגבי התפיסה שמשגל מיני שורף 100 עד 300 קלוריות לאדם: ובכן, נראה שגם בפעילות מינית אינטנסיבית, אדם במשקל 70 ק”ג ישרוף רק 3.5 קלוריות לדקה. באקט מיני ממוצע שאורכו 6-10 דקות אדם כזה יאבד 20-35 קלוריות, בערך 15-25 קלוריות יותר מאשר היה שורף בישיבה על הספה.  

בנוסף, בדקו החוקרים מספר אמונות מקובלות שלא אושרו אך גם לא הופרכו במחקרים. לגבי התפיסה שאכילת ארוחת בוקר מונעת השמנה , מצאו החוקרים בשני מחקרים שלא היתה השפעה לאכילה או ויתור על ארוחת בוקר. או למשל, האם הוספה של פירות וירקות לתפריט גורמת לירידה במשקל? על אף שאכילה של פירות וירקות תורמת לבריאות, נראה שהוספה של קלוריות לתפריט, אם לא מתבצעים שינויים אחרים, עשויה לגרום דווקא לעליה במשקל. 

לבסוף, סקרו החוקרים מספר עובדות לגבי השמנה וירידה במשקל שדווקא קיבלו תימוכין במחקרים. נראה ששינויים מתונים סביבתיים ף למשל, יכולים לסייע לירידה במשקל כמו תרופות לירידה במשקל; פעילות גופנית יכולה לסייע בירידה במשקל ויש לה תועלת בריאותית גם אם לא היתה שינוי במשקל; בילדים שסובלים מעודף משקל, שיתוף המשפחה בתהליך הירידה במשקל תורם ומסייע לתהליך. כמו כן, נראה שתרופות המסייעות לירידה במשקל כמו גם ניתוח בריאטרי יכולים לסייע בירידה ושמירה על המשקל לאורך זמן באנשים מסוימים.

לדברי החוקרים, המיתוסים וההנחות לגבי השמנה שבהם נגעו במחקר הזה הם רק דוגמאות מתוך אין ספור אמונות רווחות באוכלוסיה כולה, כולל אצל מדענים, עיתונאים ומקבלי החלטות. לדבריהם יש להתמיד בהרחבת בסיס המידע השימושי בנידון ולהוכיח או להפריך אסטרגיות שלא הוכחו.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

N Engl J Med. 2013;368:446-454.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה