הקשר בין השמנה בילדות והופעה מוקדמת של טרשת נפוצה (Neurology )

השמנה בילדות והופעה מוקדמת של טרשת נפוצה (MS) ולתסמונת קלינית מבודדת (CIS) נמצאו קשורות זו לזו באופן בלתי תלוי בנערות, כך לפי מחקר חדש. במחקר שפורסם בגליון האחרון של Neurology כותבים החוקרים כי הממצאים מציעים כי הסיכון להופעה בילדות של MS/CIS גבוה יותר בקרב נערות הסובלות מהשמנה (מתונה או חמורה), ובשל מגפת ההשמנה יתכן ונראה יותר ויותר מקרים של הופעה מוקדמת של MS/CIS ; במידה ויש היסטוריה של MS במשפחה הסיכון עשוי לעלות עוד יותר.

החוקרים ניתחו את הקשר בין השמנה לבין MS/CIS ב-900,000 ילדים. בקבוצה זו נרשמו 75 אבחנות חדשות של MS/CIS ב-41 בנות ו-34 בנים. מבין הילדים שאובחנו, 51% סבלו מעודף משקל או השמנה. השמנה נקשרה לסיכון מוגבר ל-MS/CIS פדיאטרי בבנות אבל לא בבנים, כשהסיכון ל-MS עלה עם דרגת ההשמנה. 

השערת החוקרים לגבי המכניזם הקושר השמנה ל-MS סובב סביב השינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות; להורמונים נשיים או לכרומוזום X. אף שגם בנים וגם בנות מראים עליה באסטרוגן בגיל ההתבגרות, אצל נערות רמות ההורמון גבוהות יותר. יתכן והעליה המהירה בהורמונים והרמות הגבוהות גם כך של אסטרוגן בנערות שמנות, יחד עם הגורמים הדלקתיים המתווכים המופרשים מרקמות השומן יכולים לתרום להופעה מוקדמת של MS/CS בגיל ההתבגרות. העליה ברמות אסטרוגן בנערים שמנים, לעומת זאת, עלולה להוביל גם היא לעליה בסיכון ל-MS/CIS בהמשך החיים, גם אם הופעת התסמינים נדחית לגיל מאוחר יותר.

לתקציר המחקר

Neurology. 2013;80:548-552. Published online January 30, 2013

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה