האם לקריטריוני DSM-5 השפעה על שכיחות הפרעות צריכת אלכוהול? (Alcohol Clin Exp Res.)

אעפ”י שהקריטריונים המשמשים להגדרת הפרעות אלכוהול חמורות צפויים להשתנות במהדורה החמישית הקרובה של ה-DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), שינויים אלו אינם צפויים להשפיע על שכיחות הפרעות אלו, כך קובעים חוקרים בעקבות תוצאות מחקר שפורסמו בכתב העת Alcoholism: Clinical and Experimental Research.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השינויים המוצעים במהדורה החמישית של המדריך כוללים את הנקודות הבאות: (1) שילוב קריטריוני DSM-IV להגדרת שימוש לרעה באלכוהול ותלות באלכוהול לקטגוריה אבחנתית אחת (הפרעת שימוש באלכוהול); (2) שלילת קריטריון “בעיות עם החוק”; ו-(3) הוספת קריטריון “כמיהה”. מחקרים מעטים בחנו באופן אמפירי את ההשלכות האפשריות של השינויים המוצעים.

באמצעות מדגם מבוסס-אוכלוסיה של תאומים להערכת שיעור אבחנות תלות באלכוהול/שימוש לרעה באלכוהול במהלך החיים, החוקרים בחנו את ההבדלים הפנוטיפיים בין קריטריוני DSM-IV וקריטריוני DSM-V, ללא קריטריון כמיהה (מאחר שלא היו נתונים זמינים בנושא). הם בחנו את ההשפעה האפשרית של אי-הכללת קריטריון “בעיות עם החוק” בסדרת הקריטריונים החדשה וכן העריכו את ההבדלים הגנטיים בין שני המדריכים.

מהתוצאות עולה כי שכיחות הפרעות שימוש באלכוהול הייתה מעט יותר גבוהה עם הקריטריונים החדשים (30.6% מהמשתתפים ענו על הקריטריונים לשימוש לרעה באלכוהול או תלות באלכוהול לעומת 32.1% שענו על הקריטריונים להפרעת שימוש באלכוהול). ההבדל בין האבחנות היה גדול יותר בנשים (16.9% ו-18.8%, בהתאמה). למרות ששיעור גבוה יותר של גברים אובחן עם אחת ההפרעות, ההבדל בין שני המדריכים היה קטן יותר (41.4% לעומת 42.7%, בהתאמה).

בחולים שענו על קריטריוני DSM-IV או DSM-5, אך לא על שניהם, שיעור מחלות הרקע היה נמוך יותר, בהשוואה לחולים שענו על שתי סדרות הקריטריונים. בחולים שענו רק על קריטריוני DSM-5 הפגיעה הייתה פחות חמורה, בהשוואה לאלו שענו על קריטריוני DSM-IV בלבד.

מניתוח הנתונים עלה כי קריטריון “בעיות עם החוק” היה הכי פחות משמעותי מבין כל התסמינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קריטריוני ה-DSM-5 להגדרת הפרעות שימוש באלכוהול אינן צפויות להביא לשינוי משמעותי בשיעורי אבחנת הפרעות הקשורות בצריכת אלכוהול. עם זאת, לא ברור אם הקריטריונים החדשים מביאים לאבחנה תקפה יותר: מקרים חדשים אינם מושפעים באופן משמעותי יותר ממקרים על-בסיס קריטריוני DSM-IV בלבד. הוצאת קריטריון בעיות עם החוק אינה צפויה להשפיע על התוקף האבחנתי.

Alcohol Clin Exp Res. Published online January 24, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה