הערכת התערבויות תזונתיות לטיפול בטרשת נפוצה (Cochrane Database Syst Rev)

למרות מטה-אנליזה קפדנית שנועדה למצוא תשובה חד-משמעית לנושא התועלת של התערבויות תזונתיות בטיפול בחולים עם טרשת נפוצה, עדיין אין מסקנה חד-משמעית באשר להתערבויות התזונתיות היעילות ואם יש להן השפעה אמיתית בחולים עם טרשת נפוצה.

לדברי החוקרים, למרות מחקרים רבים להערכת התערבויות אלו, הם הצליחו למצוא רק שישה מחקרים אקראיים, כולם בחנו את ההשפעה של חומצות שומן רב-בלתי-רוויות, דוגמת אומגה שלוש ואומגה שש. לאף אחת מההתערבויות לא הייתה השפעה משמעותית על התקדמות טרשת נפוצה, ואף אחת לא הביאה לשינוי משמעותי בסיכון להישנות קלינית.

עם זאת, הסקירה לא כללה מחקרים להערכת התערבויות תזונתיות נפוצות אחרות שנבחנו ע”י חולים עם טרשת נפוצה, דוגמת מוצרי מזון ללא-אלרגיה, נוגדי-חמצון, ויטמינים ותוספי תזונה, מאחר שאף אחד מהמחקרים לא ענה על הקריטריונים לסקירה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Cochrane Multiple Sclerosis and Rare Diseases of the Central Nervous System Group Specialized Register, CENTRAL (Cochrane Central Register of Controlled Trials), MEDLINE, EMBASE ורשימת מקורות של המאמרים. הם בחנו מחקרים מבוקרים שכללו חולים מבוגרים עם אבחנה קלינית דפיניטיבית של טרשת נפוצה ושהשוו בין התערבויות תזונתיות ספציפיות, תוכניות דיאטה או תוספי תזונה (למעט וויטמין D), אל מול העדר שינוי תזונתי כלשהו או פלסבו.

רק שישה מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת חומצות שומן רב-בלתי-רוויות, ענו על קריטריוני הסקירה. המחקרים פורסמו בין השנים 1973-2005, עם סך כולל של 794 חולים: 395 חולקו לטיפול בחומצות שומן רב-בלתי רוויות ו-399 חולקו לשומן חד-בלתי-רווי (Oleic Acid). עם זאת, מבין חולים אלו, 36 חולים טופלו בחומצות שומן רב-בלתי רוויות ו-39 ביקורות לא נכללו בסקירה.

מהסקירה עלה כי לחומצות שומן רב-בלתי רוויות לא הייתה השפעה משמעותית על התקדמות המחלה לאחר 24 חודשים. לדוגמא, לחומצות שומן אומגה שש לא הייתה ל תועלת ב-144 חולים עם טרשת נפוצה. ל-Linoleic Acid לא הייתה תועלת ב-65 חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת כרונית וחומצות שומן אומגה-שלוש לא השפיעו על 292 חולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית.

החוקרים זיהו פוטנציאל תועלת קטן מבחינת שיעור ההישנויות עם חומצות שומן אומגה שש בחלק מהחולים, אך ניתוח הנתונים מצא כי מדובר בקשר חלש מאוד.

לדברי החוקרים, על-סמך הנתונים הזמינים לא ניתן להסיק מסקנות בנוגע לבטיחות ותוצאות ההתערבויות התזונתיות הללו, ובאופן כללי מציינים כי איכות המחקרים הייתה ירודה.

Cochrane Database Syst Rev. Published online December 12, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה