מה בין מנופאוזה מוקדמת ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2? (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש מהולנד, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care, עולה קשר בין מנופאוזה מוקדמת ובין סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2.

לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי מעניין מאוד לאור השכיחות הגבוהה של סוכרת מסוג 2 בנשים לאחר-מנופאוזה. ההשפעה הישירה של מנופאוזה מוקדמת עשויה להיות חשובה למניעת סוכרת בנשים. לדוגמא, מנופאוזה מוקדמת הינה גורם אפשרי שיש לקחת בחשבון כאשר שוקלים בדיקות סקר לסוכרת או אמצעי מניעה.

מדובר במחקר הפרוספקטיבי הראשון להערכת הקשר בין הגיל בעת מנופאוזה ומספר שנות הפוריות והתפתחות סוכרת. הסקירה כללה כ-3,7000 נשנם לאחר-מנופאוזה עם סוכרת ומדגם מייצג של כ-4,400 נשים לאחר מנופאוזה עם נתונים אודות הגיל בעת המנופאוזה, כולל 235 נשים שפיתחו סוכרת מסוג 2 במהלך מעקב ממוצע של 11 שנים.

בתחילת המחקר, גיל המשתתפות עמד בממוצע על 59.2 שנים, עם גיל ממוצע בעת מנופאוזה של 48.6 שנים.

לאחר תקנון לגורמי סיכון ידועים לסוכרת וגורמים הקשורים בפוריות, ועם הגדרת ייחוס לגיל מנופאוזה בשנים 50-54, יחס הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 עמד על 1.32 בנשים שנכנסו למנופאוזה לפני גיל 40, 1.09 בנשים שנכנסו למנופאוזה בגילאי 40-44 שנים ו-0.97 בנשים שנכנסו למנופאוזה בגילאי 45-49 שנים.

באלו שנכנסו למנופאוזה בגיל 55 ומאוחר יותר, יחס הסיכון עמד על 0.85, בהשוואה לנשים שנכנסו למנופאוזה בגילאי 50-54 שנים.

בדומה, מספר שנות פוריות נמוך יותר, שחושב כהפחתת גיל בעת וסת ראשונה מהגיל בעת מנופאוזה, נקשר עם סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, עם יחס סיכון של 1.17 בחמישון הרביעי מול החמישי.

ניתוח נוסף של הנתונים, שלקח בחשבון גורמים דוגמת היקף מותניים, מדד מסת גוף, עישון, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה וטיפול הורמונאלי חליפי, לא השפיע על הממצאים ולא הגביל את הממצאים לנשים שלא עברו כריתת רחם ו/או כריתת שחלות.בנוסף, התוצאות היו דומות בשמונה המדינות שלקחו חלק במחקר.

Diabetes Care. Published online December 10, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה