הערכת הסיבוכים לאחר ניתוחי החלפת מפרק בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ואוסטיאוארתריטיס (Arthritis Rheum)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק גבוה יותר משיעור הסיבוכים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס, והם מצויים בסיכון גבוה במיוחד לתזוזה של מפרקי ירך שהוחלפו, כך עולה מסקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שפורסמו במהדורת דצמבר של כתב העת Arthritis & Rheumatism.

החוקרים מקנדה הסבירו כי לפי הממצאים העיקריים העולים מהסקירה, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס, בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית קיים סיכון מוגבר לתזוזה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך וסיכון מוגבר לזיהום לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך, אך לא נרשמה עליה בשיעור הניתוחים החוזרים, שיעורי התמותה לאחר 90 ימים או אירועי תרומבואמבוליזם ורידי.

הסקירה כללה 40 מאמרים שפורסמו בין השנים 1990-2011 ותיארו ניתוחים ראשוניים להחלפת מפרק ירך או ברך בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (2,842 חולים) או אוסטיאוארתריטיס (61,861 חולים). החוקרים בחנו את שיעור הניתוחים החוזרים, תזוזה של מפרק הירך החדש, זיהום, תמותה לאחר 90 ימים ותרומבואמבוליזם ורידי.

מהתוצאות עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית הסיכון לתזוזה של מפרק הירך היה גבוה כפליים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס (יחס סיכויים מתוקן של 2.16). החוקרים ערכו תקנון לגיל, מין, אתר הניתוח ונפח הניתוחים של המנתח.

הסיכון המוגבר לתזוזה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית הפתיע את החוקרים, ועשוי לנבוע בחלקו מנזק גדול יותר לרקמה רכה או פגיעה בכוח שרירי הירך בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס.

הסיכון לזיהומים היה גבוה יותר עד פי 10 בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך, בעיקר בחולים עם זיהום קודם במפרק שהוחלף, זיהום קודם בכל מפרק, או ניתוח ארוך יותר. לא נמצא קשר בין הסיכון לזיהום ובין טיפול סיסטמי בסטרואידים לפני הניתוח, או הפסקת טיפול ביולוגי לפני הניתוח. עם זאת, החוקרים כותבים כי לא ניתן היה להשלים מטה-אנליזה לאור השוני הרב בהגדרות של זיהומים ופרוטוקולי טיפול אנטיביוטי לפני הניתוחים.

Arthritis Rheum. 2012;64:3839-3849

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה