סריקות CT עלולות להעלות את הסיכון לסרטן שד בעתיד

סרטן שד

מאת מערכת e-Med

טומוגרפיה ממוחשבת (CT) לאזור החזה עלולה להעלות את הסיכון לסרטן השד אצל נשים, והסיכון עולה ככל שמספר הסריקות עולה, כך לפי מחקר חדש. החוקים טוענים שיש עליה קטנה אך משמעותית בסיכון לסרטן שד, הקשורה לסריקות CT לאזור החזה. 

השימוש ב-CT לסריקות חזה ולב מתרחב ועולה, ובעשור האחרון השימוש ב-CT עלה בכמעט 7% בכל שנה. החוקרים התמקדו בסיכונים לסרטן שד, כמות הקרינה המצטברת שנשים קיבלו, ההשפעה של המינונים הללו על הסיכונים וכן בהשפעה לטווח של 10-20 שנה לאחר שנעשו הסריקות הממוחשבות.

החוקרים סקרו רטרוספקטיבית מידע הנוגע לבדיקות CT לאזור החזה שעברו 1656 נשים בין השנים 2000-2010. בעזרת ניתוח ממוחשב, העריכו החוקרים את מינון הקרינה והקרינה שנספגה בחזה. בעזרת הנתונים שנאספו, העריכו החוקרים את הסיכון של הנשים לפתח סרטן כעשור לאחר החשיפה.

מינוני הקרינה שהנשים נחשפו אליהן לא היה אחיד, אך המינונים הגבוהים ניתנו מ-CT לבבי תלת שלבי (median, 51.6 mGy) , וב-CT של החזה (median, 34 mGy().

בנשים שעברו שתי סריקות ממוחשבות  או יותר לאזור החזה או הלב לפני גיל 23 כמעט והוכפל הסיכון לפתח סרטן שד מהקרינה בעשור שלאחר מכן, בהשוואה לסיכון לפתח סרטן שד ללא בדיקות CT. החוקרים לא עקבו אחר הסיבות שהנשים נשלחו ל-CT, אך באופן כללי מציינים כי הסיבות לסריקות בנשים הן מגוונות, בין אם מדובר ברקע של כאבי חזה או בחשד לתסחיף ריאתי.

בכנס בו הוצג המחקר נשמעו גם דיעות הגורסות שהסיכון שהחוקרים מצביעים עליו נמוך מדי בכדי שיעמיד בספק את נחיצות בדיקות ה-CT, העשויות להציל חיים, וכן כי אופי הבדיקה השתנה בעשור האחרון וכך גם רמות הקרינה שב-CT. המקטרגים מדגישים שבמידה ויש נחיצות בבדיקה, התועלת שעשויה לצמוח ממנה עולה על הסיכון העתידי האפשרי לסרטן.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה