ההשפעה של Ticagrelor ו-Prasugrel על תפקוד הטסיות בחולים עם STEMI (מתוך Circ Cardiovasc Interv)

מתוצאות מחקר חדש בחולים עם STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction) עולה כי ל-Ticagrelor או Prasugrel לא הייתה השפעה משמעותית לעיכוב הטסיות בזמן ביצוע Primary PCI.

החוקרים מדווחים כי עם שתי התרופות זוהתה התחלת השפעה מאוחרת מהצפוי על-בסיס ההערכות בחולים יציבים, ולא זוהה הבדל משמעותי בעיכוב הטסיות בין שתי התרופות במהלך 24 השעות הראשונות לאחר STEMI. עם זאת, ביום החמישי נראה כי Ticagrelor הייתה יעילה יותר מ-Prasugrel בהפחתת פעילות הטסיות.

החוקרים הופתעו מהתוצאות שכן ציפו כי ל-Ticagrelor תהיה התחלת השפעה נוגדת-טסיות מהירה יותר, בהשוואה ל-Prasugrel, מאחר שמדובר בתכשיר בעל פעילות ישירה, שאינו דורש הפעלה בכבד. שתי התרופות היו דומות, אך אף אחת מהן לא הביאה להפחתה יעילה בפעילות טסיות במהלך השעתיים הראשונות.

החוקרים מסבירים כי בחולים עם STEMI קיים צורך דחוף בתכשיר בעל פעילות נוגדת-טסיות מהירה, שכן חולים אלו נדרשים לצנתור כלילי מיידי. לזמן חשיבות רבה וכיום נהוג להעמיס על החולים נוגדי-טסיות רק 20-30 דקות לפני הפרוצדורה ומהמחקר עולה כי השפעה זו אינה מספקת.

הם מוסיפים כי הדבר בעייתי במיוחד בחולים עם STEMI, בהשוואה למחקרים במתנדבים בריאים ובחולים יציבים, כמו גם בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא STEMI, שכולם הצביעו על פעילות נוגדת-טסיות טובה עם תרופות אלו בתוך כשלושים דקות.

החוקרים מציינים מחקרים שפורסמו לאחרונה ולא הדגימו קורלציה בין מדדי תפקוד טסיות ובין התוצאות הקליניות. עם זאת, הם מאמינים כי נתונים באשר לתפקוד הטסיות הם חשובים במקרים של STEMI חד.

מדגם המחקר כלל 55 חולים עם STEMI שעברו צנתור כלילי וחולקו באקראי לטיפול ב-Ticagrelor במינון העמסה של 180 מ”ג ולאחריו מינון של 90 מ”ג, פעמיים  ביום, או Prasugrel במינון העמסה של 60 מ”ג ולאחריו 10 מ”ג ליום, למשך חמישה ימים. החוקרים העריכו את תגובתיות הטסיות בתחילת הטיפול, לאחר ששעה, שעתיים, שש שעות ועשרים וארבע שעות ושוב חמישה ימים לאחר ההקצאה האקראית. התוצא העיקרי היה תגובתיות טסיות לאחר שעה אחת.

החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי בין Ticagrelor ובין Prasugrel במדדי תגובתיות טסיות לאחר שעה אחת. כמו כן, לא זוהה הבדל לאחר שעתיים, שש שעות ו-24 שעות, אם כי תגובתיות הטסיות לאחר חמישה ימים הייתה נמוכה יותר עם Ticagrelor בהשוואה ל-Prasugrel.

החוקרים מציינים כי המשמעות הקלינית של הפעילות נוגדת הטסיות העדיפה של Ticagrelor לאחר חמישה ימים אינה-ידועה; כלומר, לא ידוע אם ההבדל מתורגם להפחתת אירועי איסכמיה או הגדלת הסיכון לדימומים.

לאחר שעתיים, תגובתיות טסיות גבוהה תחת טיפול זוהתה ב-46.2% מהמטופלים ב-Ticagrelor וב-34.6% מהמטופלים ב-Prasugrel. שיעורים אלו ירדו משמעותית לאחר נקודת זמן זו בשתי הקבוצות, אך ללא הבדל משמעותי בין השתיים בנקודת זמן אחרות.

Circ Cardiovasc Interv 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה