ההשפעה של התחלת טיפול בתרופות להורדת לחץ דם על הסיכון לשבר ירך בקשישים (Arch Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי הסיכון לשברי ירך בחולים בגילאי 66 ומעלה עולה בקרוב ל-50% במהלך החודש וחצי הראשונים לאחר התחלת הטיפול התרופתי כנגד יתר לחץ דם.

לדברי החוקרים, חלק גדול מהספרות הרפואיות בנוגע לקשר בין תרופות להורדת לחץ דם ובין שברים התמקד בחשיפה ארוכת-טווח. למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון שהדגים עליה מיידית בסיכון לשברי ירך עם התחלת טיפול בתרופות כנגד יתר לחץ דם בקשישים עם יתר לחץ דם בקהילה.

המנגנון הסביר ביותר המשחק תפקיד במקרים אלו הוא תת לחץ דם אורתוסטטי, כתוצאה מהתחלת הטיפול בתרופות להורדת לחץ דם, המלווה בסחרחורות ועילפון. ההשפעה היא חדה, מופיעה בתוך זמן קצר יחסית ועשויה להביל לנפילה, כאשר חלק מהמקרים הללו מסתיימים בשברי ירך.

על רופאים להיות מודעים להשפעה של טיפולים תרופתיים על הסיכון לשברים, מאחר שלכך עשויה להיות חשיבות רבה בקשישים.

החוקרים התבססו על מאגר ODBP (Ontario Drug Benefit Program) במטרה לזהות את כל התושבים בגילאי 66 ומעלה, עם מרשם ראשון לטיפול בתרופה להורדת לחץ דם (תיאזידים, מעכבי ACE, ARB, חסמי תעלות סידן או חסמי ביתא). מדגם זה נקשר עם מידע אודות שברי ירך ממאגרי מידע ארציים שונים, בין 1 באפריל, 2000 ועד מרץ 2009. תקופת הסיכון הייתה 45 הימים הראשונים לאחר התחלת טיפול נגד יתר לחץ דם, בהשוואה לתקופת בקרה לפני ואחרי 450 ימי המעקב.

החוקרים לא כללו במחקר חולים עם מחלות רקע שונות, דוגמת סוכרת, אירועים קרדיווסקולאריים מסוימים ומחלת כליות.

התוצא העיקרי היה אירוע ראשון של שבר ירך. מבין כ-300,000 קשישים שהחלו בטיפול חדש נגד יתר לחץ דם, זוהו 1,463 שברי ירך במהלך תקופת המעקב.

בחולים עם יתר לחץ דם שהחלו בטיפול תרופתי נגד לחץ דם גבוה נרשמה עליה של 43% בסיכון לשברי ירך במהלך 45 הימים הראשונים לאחר התחלת הטיפול, בהשוואה לתקופת הבקרה (IRR = 1.43).

החוקרים מציינים כי לא ניתן לקבוע הסיכון של משפחות תרופות ספציפיות או מינוני תרופות שונים. לאור הקשר שזוהה בין טיפול בתרופות להורדת לחץ דם ובין סיכון מוגבר לשברי ירך סביב התחלת הטיפול, נדרש משנה זהירות בהתחלת טיפול זה בקשישים.

Arch Intern Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה