השמנה מעלה את שיעור הסיבוכים לאחר ניתוחי ברכיים (J Bone Joint Surg.)

בחולים שמנים סיכון גבוה כמעט כפליים לזיהום לאחר ניתוחים להחלפת מפרק הברך (Total Knee Replacement), לצד עליה של למעלה מכפליים בסיכון לזיהומים עמוקים ועליה קלה בצורך בניתוח רביזיה, בהשוואה לחולים שאינם סובלים מהשמנת-יתר, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה, שפורסמה במהדורת 17 באוקטובר של כתב העת Journal of Bone and Joint Surgery.

החוקרים בחנו מחקרים שערכו השוואה של התוצאות הניתוחיות לאחר ארתרופלסטיה של הברך של חולים עם מדדי BMI של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, אל מול התוצאות בחולים עם ערכי BMI נמוכים מ-30 ק”ג למטר בריבוע.

החוקרים מצאו כי השמנה הינה גורם סיכון עקבי לזיהום. ב-14 מחקרים שדיווחו על שיעור הזיהומים, יחס הסיכויים לזיהום בחולים שמנים עמד על 1.90 בקרב כ-15,000 חולים שנכללו במחקרים.

תשעה מחקרים שכללו כ-5,000 חולים תיעדו זיהומים עמוקים שדרשו הטרייה כירורגית, עם יחס סיכויים של 2.38 בחולים שמנים.

11 מחקרים שכללו כ-12,000 חולים דיווחו על החלפת או הסרת מרכיבים ניתוחיים מכל-סיבה ומצאו כי ניתוחי רביזיה היו נפוצים יותר בחולים שמנים (יחס סיכויים של 1.30). עם זאת, הרביזיה הניתוחית לא נבעה בהכרח כתוצאה מזיהום. כאשר החוקרים בחנו את ניתוחי רביזיה עקב זיהומים בנפרד, הם מצאו כי בחולים שמנים לא תועד סיכון מוגבר לצורך בניתוח רביזיה, בהשוואה לאלו עם ערכי BMI נמוכים מ-30 ק”ג למטר בריבוע.

לדברי החוקרים, העדר המסקנות החד-משמעיות של מחקרים קודמים מרמז לכך שהם לא היו בעלי עוצמה מספקת. העובדה שמספר מחקרים דיווחו על מגמה לפיה חלה עליה בשיעור הסיבוכים עשויה להעיד כי העוצמה של מחקרים בודדים גם כן נמוכה.

החוקרים גם לא הדגימו הבדלים במספר ניתוחי רביזיה עקב זיהומים בין חולים שמנים ולא-שמנים, ולא זיהו הבדל בין שתי האוכלוסיות בארבעת המחקרים שבחנו את ההיארעות של שברים תוך-ניתוחיים, נזק עצבי או קרע של רצועה או גיד. תשעה מחקרים שכללו למעלה מ-13,400 חולים דיווחו על פקקת ורידים עמוקים ו/או תסחיף ריאתי, אך ללא הבדל בין חולים שמנים ולא-שמנים.

למרות שיעור הסיבוכים המוגבר, החוקרים מדגישים כי ניתוחי החלפה מלאה של מפרק הברך מביאים לשיפור חשוב בחולים עם מדדי BMI גבוהים. להערכתם, במרבית החולים הללו הניתוח מומלץ מאחר וחל שיפור די ניכר.

J Bone Joint Surg. 2012;94:1839-1844

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה