התועלת של ניתוח דה-קומפרסיה בחולים קשישים לאחר אירוע מוחי (8th World Stroke Congress)

ניתוח דה-קומפרסיה לטיפול באוטם של ה-MCA (Middle Cerebral Artery) מביא לעליה משמעותית בסיכויי ההישרדות ללא דרגת המוגבלות החמורה ביותר בחולים מעל גיל 60 שנים, כפי שזוהה בחולים צעירים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שפורסמו במהלך הכנס השמיני מטעם ה-World Stroke Conference.

יתרה מזאת, למרות שהיה מספר קטן של חולים בקבוצת הגיל המתקדם, אין אינדיקציה כי גיל מעל 70 מלווה בתוצאות גרועות יותר.

מחקר DENSITY II הינו מחקר גרמני, אקראי, מבוקר עם תוצא סיום קליני, שנועד לבחון אם בחולים מעל גיל 60 ישנה תועלת לטיפול. התוצא העיקרי של המחקר היה מדד Modified Rankin Scale (mRS) לאחר שישה חודשים. מדד mRS של 0-4 הוגדר כהצלחה; מדד של 5-6 הוגדר ככישלון.

המחקר כלל חולים בגילאי 61 שנים ומעלה, עם מדד National Institute of Health Stroke Scale של למעלה מ-15 עם אוטם בהמיספרה הדומיננטית או מעל 20 במידה והאוטם היה בהמיספרה הלא-דומיננטית. כל החולים אובחנו עם אוטם מלא או תת-מלא של ה-MCA באזור שכלל, לפחות בחלקו, את גרעיני הבסיס, ובכל המקרים הייתה אפשרות להתחלת טיפול בתוך 48 שעות מהופעת התסמינים ובתוך שש שעות מההקצאה האקראית.

בעת ההערכה לאחר שישה חודשים הוחלט על הפסקת המחקר לאחר סקירת נתונים אודות 80 חולים בקבוצה זו, נכללו 32 חולים נוספים והחוקרים דיווחו על תוצא הסיום העיקרי ב-11 חולים.

משתנים דמוגרפיים וקליניים היו דומים בקבוצת החולים שחולקו באקראי לטיפול ביחידת טיפול נמרץ בלבד (63 חולים) ובקבוצת החולים שחולקו לטיפול נמרץ עם ניתוח דה-קומפרסיה (49 חולים). הגיל הממוצע היה כ-70 שנים, מחצית מהמשתתפים היו גברים, 70-67% אובחנו עם אוטמים בהמיספרה לא-דומיננטית וממוצע וחציון מדדי NIHSS נעו בין 20-22.

כאשר ועדת המעקב ערכה את ניתוח הביניים על שישה חודשים לאחר 80 חולים, היא זיהתה הבדל אבסולוטי של 24.9% בין הקבוצות לטובת ניתוח דה-קומפרסיה. בקבוצת החולים עם טיפול נמרץ וניתוח דה-קומפרסיה, 20-49 חולים זכו ל-mRS של 0-4 בהשוואה ל-10 מבין 63 חולים (15.9%) בקבוצת טיפול נמרץ בלבד. מכאן עולה כי מספר החולים בהם נדרש לטיפול הוא 4. ביתר החולים בכל קבוצה מדדי mRS עמדו על 5-6.

החוקרים זיהו סטייה משמעותית של המדדים לקטגוריות נמוכות יותר בקבוצת החולים לאחר ניתוח, בהשוואה לקבוצת החולים המתקרבות יותר. השינוי בקבוצת הניתוח היה בעיקרי ממדד mRS של 5-6 למדד mRS של 4.

תוצא הסיום העיקרי לפי קבוצות גיל הדגים תוצאות מעט טובות יותר עם ניתוח בחולים בגילאי 70 ומטה (28 חולים, 43% עם מדד mRS של 43%), בהשוואה לחולים מעל גיל 70 (21 חולים, 38%, מדד mRS של 0-4). מנגד, התוצאות בחולים שאינם ביחידות טיפול נמרץ היו גרועות בשתי קבוצות הגיל  = באלו בגילאי 70 שנים ומטה (33 חולים) נרשם סיכון של 24% למדד mRS של 0-4, ובקבוצת החולים מעל גיל 70 (30 חולים) רק ב-7% מדד mRS עמד 0-4.

כאשר החוקרים בחנו את תוצאות מחקר DESTINY II אל מול התוצאות ממחקרים אחרים בחולים מתחת לגיל 60, ניתוחי המגמות היו די דומים. החוקרים סיכמו וקבעו כי מחקר DESTINY II, שכלל חולים מעל גיל 60 שנים, הדגים תוצאות חיוביות לתוצא הסיום העיקרי.

בהשוואה לטיפול ביחידת טיפול נמרץ בלבד, ניתוח דה-קומפרסיה מלווה בירידה משמעותית של 25% במספר החולים השורדים עם מדד modified Rankin Scale של 5, מרביתם בשל ירידה משמעותית של 40% בשיעורי התמותה. כצפוי, התוצא הכולל בחולים מבוגרים אלו לאחר אוטם ממאיר היה מעט גרוע יותר (26% עם מדד mRS של 5) בהשוואה לחולים מתחת לגיל 60 שנים (4% עם מדד mRS של 5).

לסיכום, החוקרים כותבים כי ניתוח דה-קומפרסיה לאוטם ממאיר של ה-MCA הביא לעליה משמעותית בסיכויי ההישרדות ללא המוגבלות החמורה ביותר בחולים מעל גיל 60 שנים, כפי שהודגם בעבר בחולים מתחת לגיל 60 שנים.

8th World Stroke Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה