הערכת הקשר בין צריכת דגים וחומצות שומן אומגה-שלוש ובין הסיכון למחלות צרברווסקולאריות (BMJ)

מתוצאות מטה-אנליזה וסקירה סיסטמית חדשה שפורסמו בכתב העת BMJ עולה כי נתונים תצפיתיים מצביעים על הפחתה מתונה בסיכון למחלות צרברווסקולאריות עם צריכת דגים וחומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות שרשרת. עם זאת, הנתונים אודות תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות שרשרת אינם תומכים בעדויות תצפיתיות אלו.  לפיכך, החוקרים מציעים כי התועלת של צריכת דגים עשויה להיות בתיווך מנגנון מורכב הכולל מגוון חומרי תזונה המצויים בדגים.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית לזיהוי מחקרים שדיווחו על קשר בין צריכת דגים או חומצות שומן אומגה-שלוש, נטילת תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש, צריכת דגים בדיאטה או חומצות שומן אומגה-שלוש בדם ובין מחלות צרברווסקולאריות.

הסקירה כללה 26 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים ו-12 מחקרים אקראיים ומבוקרים, ענו על הקריטריונים להכללה בסקירה, עם נתונים אודות קרוב ל-800,000 חולים ו-כ-35,000 תוצאות צרברווסקולאריות.

במחקרי עוקבה, הסיכון היחסי למחלה צרברווסקולארית עמד על 0.94 עם 2-4 מנות דגים בשבוע ו-0.88 עם חמש מנות ומעלה, בהשוואה לעד מנה אחת בשבוע. הסיכון היחסי למחלה צרברווסקולארית מהשוואת השליש העליון של חומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות שרשרת עם שני השלישים התחתונים לסמנים הביולוגיים בדם עמד על 1.04 ועבור חשיפה תזונתית עמד על 0.90.

במחקרים אקראיים ומבוקרים, הסיכון היחסי למחלה צרברווסקולארית על-רקע שימוש בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לא היה שונה באופן מובהק סטטיסטית מהסיכום בביקורות.

החוקרים דנים במגבלות האפשריות הנובעות מהמחקר.

BMJ 2012; 345:e6698

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה