מרכיבי מלחי אמבט מסוכנים יותר מקוקאין (Neuropsychopharmacology)

מלח אמבט (Bath Salt) הוא כימיקאל סינתטי המצוי לעיתים קרובות בסמים אסורים, ומתוצאות מחקר חדש בבעלי חיים עולה כי מדובר במרכיב חזק ומסוכן יותר מקוקאין. החוקרים מצאו כי הכימיקאל MDPV (Methylenedioxypyrovalerone) הביאה להארכת ההשפעה של דופמין ונוראפינפרין ע”י חסימת הקליטה חזרה בתאי עצב במוח, כאשר התוצאה הייתה היפראקטיביות, קצב לב מהיר ועליה בלחץ הדם.

החוקרים מציינים כי למרות שהמחקר נערך בחולדות, הממצאים עשויים להסביר את פוטנציאל ההתמכרות הרב והאופי המסוכן של מלחי אמבט בבני אדם, שכן MDPV הינו המרכיב העיקרי המצוי בדם ובשתן בחולים הפונים לחדרי מיון בשל מינון-יתר של סמים אלו.

לממצאים הפרה-קליניים עשויה להיות השלכה חשובה באלו הנוטלים תכשירים המכילים מלחי אמבט למטרות הנאה. החסימה הפוטנטית של קליטת דופמין עקב MDPV מנבאת כי לסם פוטנציאל התמכרות רב, בעוד שחסימה פוטנטית של קליטת נוראפינפרין מעלה את הסיכון לעירור קרדיווסקולארי.

החולים פונים לחדרי מיון בשל מינון-יתר של מלחי אמבט, עם אישור טוקסיקולוגי לצריכת MDPV, תסמינים מתאימים (כולל אי-שקט, פסיכוזה, התנהגות אלימה, היפותרמיה וטכיקרדיה).

מהמחקר עולה כי השימוש לרעה במלחי אמבט פסיכו-אקטיביים הינו בעיה בריאותית שהולכת וגדלה. עם זאת, החוקרים מציינים כי לא ידוע רבות אודות הפרופיל הפרמקולוגי שלהם. כעת הם העריכו את ההשפעות של MDPV וסמים נלווים.

הם מצאו כי MDPV חוסם את הקליטה של דופמין ונוראפינפרין, וכן, בדומה לקוקאין, MDPV מעכב את הפינוי של דופמין אנדוגני אך בעל השפעה פוטנטית יותר. החוקרים מדווחים גם כי MDPV פוטנטי פי עשר יותר מקוקאין בהפעלה לוקו-מוטורית, טכיקרדיה ויתר לחץ דם בעכברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העירור המשמעותי של דופמין עקב חשיפה ל-MDPV מנבא פוטנציאל משמעותי להתמכרות ועשוי להסביר את המנגנון בבסיס תופעות הלוואי בבני אדם שנטלו מינונים גבוהים של תכשירי מלחי אמבט.

Neuropsychopharmacology. Published online October 17, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה