התועלת של טיפול פולשני מוקדם לאחר פיברינוליזה בגברים עם STEMI (מתוך Am Heart J)

בכתב העת American Heart Journal מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין הבדל בין גברים ונשים ביעילות של טיפול פולשני בחולים לאחר טיפול פיברינוליטי בשל STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction).

ממחקר TRANSFER-AMI עלו עדויות לפיהן PCI (Percutaneous Coronary Intervention) בשלב מוקדם לאחר טיפול פיברינוליטי הינה גישה עדיפה על טיפול שמרני בחולים עם STEMI. עם זאת, עד כה לא היה ברו אם ישנם הבדלים ביעילות הטיפול בין גברים ונשים.

כעת, השוו החוקרים את היעילות של גישה פולשנית בגברים, בהשוואה לנשים, לאחר STEMI, שחולקו באקראי לגישה טיפולית המבוססת על PCI בשלב מוקדם לאחר טיפול פיברינוליטי (טיפול פולשני) או טיפול סטנדרטי לאחר פיברינוליזה (טיפול שמרני). התוצא העיקרי של המחקר היה שילוב של תמותה, אוטם לבבי חוזר, הישנות איסכמיה, אי-ספיקת לב ושוק לאחר 30 ימים.

החוקרים בחנו את ההטרוגניות של הטיפול בין גברים ונשים באמצעות מבחן Breslow-Day. הם גם ערכו ניתוח רב-משתנים תוך תקנון למדד סיכון GRACE והאינטראקציה שלו עם הטיפול שניתן, ובחנו את שיעורי התמותה/אוטם לבבי חוזר כתוצא משני.

מבין 1059 חולים, 843 היו גברים ו-216 נשים. בהשוואה לגברים, נשים היו מבוגרות יותר, עם מדדי Killip ו-GRACE גבוהים יותר, עם שיעורי תמותה ושיעורי תמותה/אוטם לבבי חוזר שהיו גבוהים יותר לאחר שלושים ימין. לא זוהו הבדלים משמעותיים בתוצא הסיום העיקרי בין גברים ונשים (13.4% לעומת 16.7%, p=0.22). בהשוואה לטיפול שמרני, גישה פולשנית לוותה בשיעור נמוך יותר של תוצא הסיום העיקרי בגברים (17.5% לעומת 9.4%, בהתאמה, P<0.001), אך לא בנשים (16.2% לעומת 17.1%, p=0.86).

החוקרים זיהו מגמה לפיה ישנה אינטראקציה בין הטיפול שניתן ובין מין החולה בכל הנוגע לתוצא הסיום העיקרי המשולב (P=0.06). לאחר תקנון לאינטראקציה המשמעותית בין מדד סיכון GRACE ובין הטיפול (p<0.001), לא זוהתה אינטראקציה משמעותית בין מין החולה והטיפול עבור כל תוצאי הסיום (p>0.40).

ההטרוגניות הגבולית ביעילות הטיפול הפולשני בגברים, בהשוואה לנשים, לא זוהתה עוד לאחר תקנון להבדלים בסיכון הבסיסי. מכאן עולה כי המין עצמו אינו גורם חשוב בניבוי היעילות של גישה פולשנית. לאור המספר הקטן של נשים במחקר, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Am Heart J. 2012;164(3):343-350

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה