החשיבות של היפרבילירובינמיה ביילודים ברמת סיכון נמוכה (Pediatrics ) והערות עורך מדור נאונטולוגיה ד”ר ברזילי

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות בילירובין ביילודים לפני השחרור מבית החולים, הנעות בטווח הסיכון הנמוך, לא העלימו את הסיכון לאשפוז חוזר בשל היפרבילירובינמיה.

לדברי החוקרים, בדיקות סקירה להערכת רמות בילירובין לפני השחרור מנבאות התפתחות היפרבילירובינמיה ביילודים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את שיעורי ההיארעות של תוצאות שליליות-שגויות בבדיקות סקירה להערכת רמות בילירובין בקרב ילדים שנדרשו לאשפוז חוזר עקב היפרבילירובינמיה.

החוקרים התמקדו בתינוקות בריאים, שנולדו במועד או בתקופת פגות מאוחרת, שניזונו בעיקר מהנקה, ועקבו אחר רמות בילירובין לפני השחרור, תוך התאמה בין רמות מילעוריות ורמות בילירובין בדם באלו עם רמות מילעוריות באחוזון 75 ומעלה, או בין אחוזונים 41-75, בנוכחות גורמי סיכון יאטרוגניים.

תוצאות שליליות-שגויות בבדיקות סקירה הוגדרו בנוכחות ערכי בילירובין באחוזון 75 ומטה לפני השחרור, ביילודים שבהמשך אושפזו לצורך טיפול פוטותרפיה.

מבין כ-25,000 יילודים שנולדו בין השנים 2008-2009, 143 יילודים (0.56%) אושפזו בשנית עם רמות בילירובין ממוצעת בדם של 18.7 מ”ג לד”ל לאחר 125 שעות. תוצאות שליליות-שגויות בבדיקת סקירה להערכת רמות בילירובין לפני השחרור זוהו ב-46 יילודים (32.2%). מבין אלו, 6 יילודים (4.2%) היו בטווח הסיכון הנמוך (אחוזון 40 ומטה, סיכון יחסי של 1) ו-40 יילודים (28%) היו בטווח סיכון בינוני-נמוך (אחוזון 41-75, יחס סיכון של 7.62). מבין אלו בטווח הסיכון הגבוה, 76 יילודים (53.1%) היו בטווח סיכון בינוני-גבוה (סיכון יחסי של 25.32) ו-21 יילודים (14.7%) היו בטווח סיכון גבוה (מעל אחוזון 95, סיכון יחסי של 27.78).

לאור ממצאי המחקר, קובעים החוקרים כי דרוש מעקב אחר כל היילודים עם היפרבילירובינמיה, כולל אלו עם ערכים בטווח הסיכון הנמוך.

Pediatrics 2012; 130:3 e470-e475

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

כיום, כאשר קיים מכשיר הבודק בילירובין באופן מילעורי, ניתן לחשוב אולי על בדיקת כל הילודים לפני השחרור. באותה נשימה נזכיר רק, כי השכיחות של הקרנאיקטרוס בארץ הינו נמוך במיוחד למרות השכיחות הגבוהה יחסית של חסר  G6PD .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה