ההשפעה של טיפול קרינתי ניאו-אדג’וונטי על שיעורי ההישנות של ממאירות של הרקטום (J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם ממאירות של הרקטום בשלב T3, טיפול ניאו-אדג’וונטי קצר-טווח, בשילוב עם טיפול כימותרפי לאחר הניתוח, לא נמצא עדיף על טיפול כימו-קרינתי ממושך יותר, בשילוב עם כימותרפיה לאחר הניתוח, במניעת הישנויות ממאירויות של הרקטום.

במשך 15 שנים נבחנו במקביל גישות טיפול ארוך-טווח וקצר-טווח, כאשר התוצאות ממספר מחקרים בנושא היו סותרות.

המחקר האקראי האחרון, שפורסם במהדורת 24 בספטמבר של כתב העת Journal of Clinical Oncology, לא מצא הבדל משמעותי בשיעורי ההישנות המקומית לאחר שלוש שנים, בין טיפול קצר-טווח וטיפול ארוך-טווח.

המחקר כלל 326 חולים מ-27 מרכזים באוסטרליה וניו-זילנד, שחולקו באקראי לטיפול קצר-טווח או ארוך-טווח. טיפול קצר-טווח כלל טיפול קרינתי בלבד , עם סך כולל של 25 Gy בחמש פרקציות, שניתנו במהלך שבוע אחד, עם ניתוח לאחר 3-7 ימים. החל משישה שבועות לאחר הניתוח, החולים קיבלו טיפול בן שישה חודשים ב-Fluorouracil וחומצה פולינית, שניתנו כל יום למשך חמישה ימים.

הטיפול הארוך כלל 28 פרקציות קרינה במינון כולל של 50.4 Gy במהלך חמישה שבועות ושלושה ימים, עם עירוי רציף של Fluorouracil במינון של 225 מ”ג למ”ר ליום, שבעה ימים בשבוע במהלך הטיפול הקרינתי. ניתוח בוצע 4-6 שבועות לאחר מכן; החל משישה שבועות לאחר מכן, ניתן טיפול כימותרפי דומה לאחר הניתוח, כפי שניתן לקבוצה המקבילה, אך למשך ארבעה חודשים במקום שישה .

ב-46% מהחולים בכל קבוצה לא הייתה מעורבות של קשריות לימפה. ביתר החולים, כשליש אובחנו עם מחלה N1 וביתר הייתה מעורבות משמעותית יותר או שלא היה ידוע מהי המעורבות של קשריות הלימפה.

לאחר שלוש שנים, שיעורי הישנות מקומית עמדו על 7.5% בחולים תחת טיפול קצר-טווח ועל 4.4% באלו שקיבלו טיפול ממושך (p=0.24). עם זאת, החוקרים מציינים כי רווח ברך הסמך מעיד כי אין הבדל משמעותי קלינית או הבדל לטובת טיפול ממושך.

כמו כן, לא זוהה הבדל בשיעורי ההישנות המקומית לאחר חמש שנים או בסיכון להישנות מרוחקת לאחר חמש שנים.

בחולים עם גידולים מרוחקים, לא זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בסיכון להישנות מקומית, אולם זוהה הבדל אבסולוטי שהחוקרים הגדירו כמשמעותי. עם טיפול קצר-טווח תועדו שישה מקרים של הישנות מקומית, בהשוואה למקרה אחד בלבד עם טיפול ממושך.

החוקרים סבורים כי העדויות תומכות בטיפול קדם-ניתוחי קצר-טווח, כמקובל בחולים עם ממאירות של הרקטום בשלב T3. אין סיבה להאמין כי לטיפול קרינתי ממושך יותר השפעה טובה יותר.

J Clin Oncol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה