משקאות ממותקי-סוכר ומשקל הגוף במתבגרים (N Engl J Med)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת 11 באוקטובר של כתב העת New England Journal of Medicine עולה כי בקרב מתבגרים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר, העלייה במדדי מסת הגוף הייתה קטנה יותר בעקבות התערבות בת שנה להפחתת צריכת משקאות ממותקי-סוכר, אך ללא הבדל לאחר שנתיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת משקאות ממותקי-סוכר עשויה להביא לעליה עודפת במשקל הגוף. הם ביקשו להעריך את ההשפעה על משקל הגוף של התערבות הכוללת משקאות ללא-קלוריות בבית בקרב מתבגרים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר.

במסגרת המחקר נכללו 224 מתבגרים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר, שצרכו באופן קבוע משקאות ממותקי-סוכר. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות, שכללה התערבות בת שנה שנועדה להפחית את צריכת משקאות ממותקי-סוכר, עם מעקב של שנה נוספת ללא התערבות, או לקבוצת ביקורת. החוקרים שיערו כי בקבוצת ההתערבות תחול עליה איטית יותר במשקל, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

97% מהמשתתפים השלימו את המחקר לאחר שנה ו-93% נותרו במעקב לאחר שנתיים. בתחילת המחקר, היקף הצריכה של משקאות ממותקי-סוכר היה דומה בשתי הקבוצות (1.7 משקאות ביום). לאחר שנה אחת, צריכת משקאות ממותקי-סוכר ירדה כמעט לאפס בקבוצת ההתערבות, ונותרה נמוכה יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת לאחר שנתיים.

התוצא העיקרי, השינוי במדד מסת הגוף לאחר שנתיים, לא היה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות. עם זאת, לאחר שנה אחת, זוהה הבדל משמעותי בין הקבוצות מבחינת השינוי במדד מסת הגוף או במשקל. החוקרים מצאו עדויות לפיהן הקשר הושפע מהמוצא האתני לאחר שנה אחת ולאחר שנתיים.

מניתוח לפי קבוצה אתנית עלה כי בקרב משתתפים היספאנים, זוהה הבדל משמעותי בין הקבוצות בשינוי במדדי מסת הגוף לאחר שנה אחת ולאחר שנתיים, אך לא כך היה בקרב משתתפים לא-היספאנים. השינוי בשומן הגוף כאחוז מהמשקל הכולל לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות לאחר שנתיים.

לא תועדו תופעות לוואי על-רקע ההשתתפות במחקר.

לסיכום, החלפת משקאות ממותקי סוכר במשקאות ללא-קלוריות לא הביאה לשיפור משקל הגוף במהלך תקופה של שנתיים, אך ההבדל בין הקבוצות באיכות התזונה ובמשקל הגוף ניכרו בתום השנה הראשונה להתערבות.

N Engl J Med 2012; 367:1407-1416

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה