רופאים אינם מנצלים הזדמנויות למניעת עגבת ביילודים (Obstet Gynecol)

רופאים בעיר ניו-יורק מפספסים לעיתים הזדמנויות למניעת הדבקה בעגבת (Syphilis) מנשים הרות ליילודיהם, כך עולה מסקירה של מקרים בעיר, שפורסמה בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברחבי העולם, מומחים מעריכים כי ישנן כשני מיליון נשים הנדבקות בעגבת בכל שנה, ולמעלה ממחציתן מעבירות את הזיהום לעובר. לפי ארגון הבריאות העולמי, 3-15% מהנשים בגיל הפוריות במדינות מתפתחות סובלות מזיהום זה.

החוקרים מצאו כי בקרב 195 תינוקות שנולדו עם עגבת בין השנים 2000-2009, מרבית האימהות קיבלו טיפול קדם-לידתי. מאחר ונשים אחרות עוברות בדיקות סקר לעגבת בעת הביקור הקדם-לידתי הראשון, המשמעות היא כי ניתן למנוע חלק גדול מהזיהומים ביילודים.

עגבת ביילוד, או עגבת מולדת, עדיין אינה נפוצה מאוד בארצות הברית, ובעיר ניו-יורק נרשם שיפור משמעותי. בשנות התשעים המוקדמות של המאה הקודמת, מדובר היה בהיארעות של כ-1,000 מקרים של עגבת מולדת בשנה. כיום, מדובר במקרים בודדים בלבד בכל שנה.

בנשים הרות עם הזיהום האמור, קיים סיכון לתמותת תינוקות, חירשות או נזק עצבי או מומים בעצמות. עם זאת, ניתן למנוע סיבוכים אלו באמצעות תכנית סקירה של נשים הרות, ובמידת הצורך, מתן טיפול אנטיביוטי.

ברחבי העולם נרשמה ירידה בשיעורי עגבת ביילודים בשנת 2010, בעקבות עליה מדאיגה בשנים שקדמו לשנה זו. בשנת 2010 דווח על 377 מקרים, ירידה מ-446 מקרים בשנת 2008. לפי ה-CDC, השיפור היה קשור בירידה בזיהומי עגבת חדשים בנשים.

בעיר ניו-יורק תועדה מגמה דומה, עם ירידה מתונה בעגבת מולדת במהלך השנתיים האחרונות. לא ברור מדוע אירעו 195 המקרים ביילודים במחקר, למרות העובדה שמרבית האימהות קיבלו טיפול קדם-הריוני. לא ניתן לקבוע בוודאות אם הרופאים היו מודעים להנחיות או לא, אך מהתוצאות עולה כי דרושה מודעות רבה יותר לנושא.

לפי החוק , רופאים בניו-יורק מחויבים לדווח על אבחנה של עגבת לרשויות הבריאות בעיר, העוקבות אחר הזיהום בנשים הרות, ובכל הנשים בגיל הפוריות, במטרה להבטיח טיפול הולם. הרופאים יכולים גם להתייעץ עם מחלקת הבריאות בנושא הטיפול בנשים אלו ובחולים אחרים.

מעבר לבדיקות הסקירה של נשים בביקור הקדם-לידתי הראשון, על רופאים גם לדון עם הנשים בנוגע לסיכון לזיהום בשלב מתקדם יותר בהיריון באמצעות שאלות בנוגע למספר בני הזוג עימם מקיימות יחסי מין, לדוגמא. יש לערוך בדיקות לעגבת בשנית בזמן הלידה.

Obstet Gynecol 2012; 120:882-8.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה