מנופאוזה מוקדמת מכפילה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (Menopause)

מתוצאות מחקר MESA (Multiethnic Study of Atherosclerosis) עולה כי מנופאוזה מוקדמת, לפני גיל 46 שנים, מלווה בהכפלת הסיכון למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים, זאת ללא תלות בגורמי סיכון מוכרים למחלות לב וכלי דם.

ממצאי המחקר מצטרפים לעדויות שעלו מעבודה קודמת בנושא ומרחיבות את התוצאות לנשים מכל המוצאים האתניים.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר תומכים בקשר מתון בין מנופאוזה מוקדמת וסיכון למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים בעתיד. עדויות אלו מצטרפות לגוף הראיות לפיהן מנופאוזה מוקדמת עשויה לזהות נשים בסיכון, בהן תתכן תועלת למניעה ראשונית אגרסיבית של מחלות לב וכלי דם.

החוקרים בחנו את הקשר באמצעות נתונים ממחקר MESA, שכלל גברים ונשים בגילאי 45-86, ממוצאים אתניים שונים, שגויסו בשנים 2000-2002 והיו במעקב עד שנת 2008.

הקשר בין היסטוריה אישית של מנופאוזה מוקדמת (מנופאוזה טבעית או הסרה כירורגית של השחלות לפני גיל 46 שנים) ומחלת לב כלילית ואירועים מוחיים עתידים נבחן ב-2509 נשים (987 נשים לבנות, 331 נשים סיניות, 641 נשים שחורות ו-550 נשים היספאניות), שלא סבלו ממחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר.

693 נשים (28%) דיווחו על מנופאוזה מוקדמת, שהוגדרה בנוכחות 12 חודשים ללא וסת לאחר הוסת האחרונה. בנשים עם מנופאוזה מוקדמת שיעורי ההישרדות עקב מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים היו נמוכים יותר.

במודלים מתוקנים לגיל, מוצא/גזע, אתר MESA וגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, הסיכון למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים נותר על כנו (יחס סיכון של 2.08 ויחס סיכון של 2.19, בהתאמה). עם זאת, מספר האירועים היה קטן רק 50 אירועים כליליים ו-37 אירועים מוחיים.

עם זאת, התקנון לגורמי סיכון מסורתיים לא כלל היסטוריה משפחתית של אוטם לבבי, וכאשר החוקרים לקחו זאת בחשבון, המשמעות הסטטיסטית של הקשר בין מנופאוזה מוקדמת ומחלות לב וכלי דם נעלם, אם כי הדפוס נותר דומה.

החוקרים מדגישים כי חשוב שרופאים יתייחסו לנשים צעירות, שלעיתים קרובות אינן זוכות לתשומת הלב העיקרית בכל הנוגע למניעה, שכן הרושם הוא כי מחלות לב וכלי דם תוקפות בעיקר נשים מבוגרות. הדרך להפחית את הסיכון כוללת אמצעים למניעת מנופאוזה מוקדמת, דוגמת הימנעות מעישון (מעשנות נכנסות למנופאוזה שנתיים מוקדם יותר, בממוצע), וכריתת שחלות.

Menopause 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה