מאזן עלות-תועלת של דנרבציה כלייתית בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול (J Am Coll Cardiol)

מסקירה מקיפה של נתוני מחקר SYMPLICITY HTN 2, שהוצגו לראשונה בכנס מדעי מטעם ה-American College of Cardiology, עולה כי דנרבציה כלייתית הינה טיפול משתלם מבחינת מאזן עלות-תועלת, בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי. ממצאי המחקר פורסמו עתה בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

מהסקירה עולה כי דנרבציה כלייתית באמצעות צנתר עשויה להשתלם מבחינת עלות-תועלת, בהשוואה לטיפולים מקובלים אחרים ליתר לחץ דם, עם מאזן עלות-תועלת אינקרמנטלי נמוך משמעותית מהסף המקובל של 50,000 דולרים לכל QALY (Quality-Adjusted Life-Year). מהמחקר עולה כי הטיפול עשוי להביא לחסכון בעלויות בכ-20% מהחולים. למרות שהטיפול כרוך בעלות נוספת בעת הטיפול, נראה כי בעל ערך גדול יותר עם הזמן.

על-פי הנתונים ממחקר SYMPLICITY HTN 2, הסבירות לאירועים קרדיווסקולאריים ממחקר פרמינגהם ו-Prospective Cardiovascular Muenster Heart Study, ונתונים אודות פרופיל השומנים בדם לפי סקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey), החוקרים חישבו כי דנרבציה כלייתית תביא להפחתה משמעותית של הסיכון לסיבוכים בתוך עשר שנים, בהשוואה לטיפול תרופתי אופטימאלי ליתר לחץ דם.

לפי המחקר, דנרבציה כלייתית תביא במהלך עשר שנים להפחתה של 30% בשיעורי התמותה הקרדיווסקולארית ולירידה של 15% בשיעורי התמותה מכל-סיבה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, תוך העלאת חציון ההישרדות מ-17.07 ל-18.37 שנים ועליה בתוחלת החיים המתוקנת לאיכות החיים מ-12.07 ל-13.17.

המודל הסטטיסטי הניח כי עלות דנרבציה כלייתית הינה 12,500 דולרים וכי עלות הטיפול ביתר לחץ דם נע בממוצע סביב 868 דולרים בשנה. מהמודל עולה כי דנרבציה כלייתית הביאה להפחתת העלויות ב-1769 דולרים; במהלך החיים נרשמה ירידה של 2013 דולרים בעלויות, עדות לכך שהחיסכון בעלויות גדל עם הזמן.

החוקרים הסבירו כי התוצאות היו צפויות, לאור הירידה המרשימה בלחץ הדם, כפי שהודגם במחקר SYMPLICITY HTN 2. מהמחקר עלה כי דנרבציה כלייתית משתלמת ביותר בחולים עם יתר לחץ הדם הבסיסי החמור ביותר, עדיין לא ברור אם טיפול זה צפוי להועיל לחולים עם יתר לחץ דם פחות חמור. החוקרים מעריכים כי אוכלוסיית החולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול נעה סביב 8% מהחולים עם יתר לחץ דם בלבד, אך הטיפול עשוי להועיל גם לחולים צעירים יחסית עם לחץ דם סיסטולי תקין, אך לחץ דם דיאסטולי מוגבר שלא הגיבו לטיפול תרופתי. קבוצה קטנה זו של חולים עדיין אינה עונה על ההתוויות לדנרבציה כלייתית, אך מהווה אוכלוסיה של חולים לה טרם נמצא מענה.

דנרבציה של עורק הכליה עשויה לסייע גם בהפחתת הישנות פרפור פרוזדורים בשילוב עם PVI (Pulmonary Vein Isolation) בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, כך עלה מתוצאות מחקר קטן. במסגרת המחקר חולקו באקראי 27 חולים עם היסטוריה של פרפור פרוזדורים קבוע או התקפי, עמיד לשתי תרופות אנטי-אריתמיות או עם לחץ דם סיסטולי של 160 מ”מ כספית ומעלה, למרות טיפול תרופתי משולש, לאבלציה של ורידי הריאה בלבד או אבלציה עם דנרבציה של עורק הכליה. ב-13 החולים שעברו את שתי הפרוצדורות נרשמה ירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע (מ-181 ל-156 מ”מ כספית, p<0.001) וירידה בלחץ הדם הדיאסטולי (מ-97 מ”מ כספית ל-87 מ”מ כספית, p<0.001), אך לא נרשם שיפור משמעותי בלחץ הדם בחולים לאחר אבלציה בלבד. תשעה מבין 13 החולים (69%) לאחר שתי הפרוצדורות לא סבלו כלל מפרפור פרוזדורים במעקב בן שנה לאחר אבלציה, בהשוואה לארבעה חולים בלבד מבין 14 חולים שעברו אבלציה בלבד (29%, p=0.033).

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

הערת עורך מדור מינהל רפואי, בעז גנזבורג:

הערכה כלכלית/רפואית דומה נערכה גם בתנאי השוק בישראל לצורך הגשת הטכנולוגיה לסל הבריאות בישראל, והתוצאות שהתקבלו בתנאים המקומיים הצביעו גם על יחס עלות/תועלת טוב, נמוך באופן משמעותי מהרף המקובל להכללה ואימוץ טכנולוגיות ותרופות בעולם המערבי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה