התועלת של מכשיר CPAP במקרים קלים של דום נשימה בשינה (Am J Respir Crit Care Med)

בחולים ישנוניים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה ניתן לזהות תועלת משמעותית לטיפול במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure), כולל שיפור במצב הרוח ובמצב התפקודי והקלה על הישנוניות במהלך שעות היום.

כ-28% מהחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה-עד-בינונית סובלים מישנוניות במהלך שעות היום, המפריעה לתפקוד היומיומי. בעוד שמכשיר CPAP הינו הטיפול העיקרי במקרים של דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה, יעילותו אינה ברורה במקרים קלים-עד-בינוניים.

החוקרים גייסו למחקר 239 חולים עם אבחנה חדשה של דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה (מדד Apnea-Hypopnea Index בטווח 5-10 אירועים לשעה) שדיווחו על ישנוניות במהלך שעות היממה (מדד Epworth Sleepiness Scale Score גבוה מ-10).

המשתתפים חולקו לשמונה שבועות טיפול פעיל ב-CPAP או טיפול דמה. לאחר שמונת השבועות הראשונים, החולים בקבוצת הפלסבו חצו לקבוצת הטיפול הפעיל למשך שמונה שבועות נוספים.

החוקרים כותבים כי השיפור הניכר ביותר במצב התפקודי תועד לאחר שמונה שבועות של טיפול במכשיר CPAP.

השינוי הממוצע במדד FOSQ (Functional Outcome of Sleep Questionnaire), התוצא העיקרי של המחקר, עמד על 0.89 בקבוצת הטיפול הפעיל, אל מול 0.06- בקבוצת הביקורת (p=0.006). ההבדל בשינוי הממוצע בין הקבוצות הקביל לגודל השפעה של 0.41.

השיפור הממוצע במדד FOSQI מתחילת החצייה לקבוצה המקבילה ועד לתומה, עמד על 1.72 (p<0.00001) עם גודל השפעה גבוה יחסית של 0.69.

החוקרים כותבים כי ההבדלים במדדי FOSQI, כמו גם ההבדלים במדדי Epworth Sleepiness Scale Score, במרכיב הגופני של מדד SF-36 וב-Total Mood Disturbance היו כולם משמעותיים ובעלי חשיבות קלינית.

החוקרים זיהו שיפור בולט בכל מרכיבי FOSQI וזוהו מעט תופעות לוואי, ללא הבדל משמעותי בין קבוצות הטיפול הפעיל וקבוצת הביקורת.

השיפור שזוהה במצב התפקודי של חולים ישנוניים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה עולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים בחולים עם מחלה חמורה יותר ותומכים בשימוש במכשיר CPAP כטיפול הסטנדרטי בחולים עם הפרעה בדרגה קלה יותר, הסובלים מישנוניות במהלך שעות היום.

עם זאת, החוקרים מציינים כי החולים שטופלו ב-CPAP השתמשו במכשיר במשך כארבע שעות בלבד, בממוצע, ואלו בקבוצת הביקורת השתמשו בו 3.1 שעות בכל יום. הם לא הצליחו להגיע לשש שעות הרצויות בלילה, לכל הפחות, ולא השיגו חשיפה דומה להתערבות בין שתי הקבוצות. ייתכן כי הישנוניות שנותרה תחת הטיפול נובעת ממשך טיפול תת-אופטימאלי במכשיר ה-CPAP. מצד שני, טיפול ממוצע במשך ארבע שעות בלילה משקף את המצב בפועל ולכן צפוי כי התוצאות הקליניות יהיו דומות גם כן.

Am J Respir Crit Care Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה