הערכת ההשפעה של שיכוך כאבים לאחר ניתוח על ההישרדות של חולים לאחר כריתה לפרוסקופית של סרטן מעי גס ורקטום (Br J Anaesth)

בכתב העת British Journal of Anaesthesiology מתפרסמות תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אין יתרון משמעותי למתן שיכוך כאבים אזורי באמצעות אופיואידים על שיעורי ההישרדות לאחר ניתוחים לפרוסקופיים לכריתת מעי גס ורקטום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסרה כירורגית של סרטן מעי גס ורקטום עשויה לפגוע בתפקוד מערכת החיסון במהלך התקופה שלאחר הניתוח, עובדה העשויה להשפיע על שיעורי ההישרדות בטווח הארוך. ישנן עדויות לפיהן שיכוך כאבים אזורי עשוי להפחית את ההשפעה מדכאת החיסון של הניתוח. שיכוך כאבים באמצעות אופיואידים מדכא גם את החסינות התאית.

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של מאגרי נתונים פרוספקטיביים של כל החולים שעברו כריתה לפרוסקופית של מעי גס ורקטום בשל אדנוקרצינומה בתקופה שבין אוקטובר 2003 ועד דצמבר 2010. החולים קיבלו משככי כאבים בגישה אפידוראלית, בצורת חסם ספינאלי או PCA (Patient-Controlled Analgesia) להקלה על שיכוך הכאבים לאחר הניתוח.

מדגם המחקר כלל 457 ניתוחים לפרוסקופיים של המעי הגס והרקטום שבוצעו במהלך תקופת המחקר; 424 מקרים התאימו להערכה במסגרת המחקר (107 בגישה אפידוראלית, 144 בגישה ספינאלית ו-173 בגישת PCA). לא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות מבחינת הגיל, מין, שיעורי המרה, הניתוח שבוצע, שלב TNM, דרגת ההתמיינות של הגידול או חדירה לקשריות לימפה או כלי דם.

בקבוצת המטופלים בגישה אפידוראלית תוארה שכיחות גבוהה יותר של חולים בקטגוריה III לפי ASA (p=0.006). חציון משך השהות היה ארוך יותר משמעותית בקבוצת המטופלים בגישה אפידוראלית ועמד על חמישה ימים, בהשוואה לשלושה ימים עם גישה ספינאלית או PCA (p<0.0005).

לאחר חמש שנים, לא תוארו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בשיעורי ההישרדות הכוללים (p=0.622) או שיעורי ההישרדות ללא-מחלה (p=0.490)

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הנוכחי, נראה כי אין ערך מוסף משמעותי למתן שיכוך כאבים אזורי עם אופיואידים על שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה בחולים לאחר כריתה לפרוסקופית של מעי גס ורקטום.

Br J Anaesth. 2012;9(2):185-190

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה