תכנית אימונים חדשה מונעת נפילות בקשישים (BMJ)

שילוב תרגילי שיווי-משקל וכוח בפעילויות יומיומיות דוגמת נשיאת שקית הקניות מהרכב לכניסה לבית תוך כדי הליכה לצדדים עשויה לסייע במניעת נפילות של קשישים ושיפור הכוח והיציבה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Medical Journal .

החוקרים ערכו מחקר אקראי שכלל שלוש קבוצות, במהלכו תושבי סידני מעל גיל 70, לאחר לפחות שני אירועי נפילה, או נפילה אחת עם חבלה במהלך השנה האחרונה, חולקו באקראי לאחת מההתערבויות הבאות: תכנית אימונים חדשה, המשולבת בפעילויות היומיומיות, הקרויה LiFE (Lifestyle Integrated Functional Exercise ), תכנית אימונים מובנית, או תכנית עדינה ששימשה כקבוצת בקרה. המחקר לא כלל משתתפים עם הפרעות קוגניטיביות בדרגה בינונית עד חמורה, חוסר יכולת להתנייד באופן עצמאי, מצבים נוירולוגים שהשפיעו משמעותית על היציבה והניידות, משתתפים שהתגוררו במוסדות סיעודיים או הוסטלים, או כל חולה לא-יציב או חולה עם מחלה סופנית העשויה להשפיע על היכולת לבצע תרגילים.

מדגם המחקר כלל 317 משתתפים בתקופה שבין פברואר 2006 ועד דצמבר 2007, עם הקצאה אקראית של 107 משתתפים לתכנית LiFE , 105 משתתפים לתכנית המובנית ו-105 לקבוצת הביקורת. החוקרים ערכו ביקורי מעקב לאחר 6 חודשים ו-12 חודשים מתחילת התכנית. המשתתפים דיווחו על אירועי נפילה ביומנים יומיים שנשלחו כל חודש לחוקרים; יומי פעילות שבועיים שימשו להערכת היענות ונשלחו גם הם על-בסיס חודשי.

ההיארעות הכוללת של נפילות בתכנית LiFE עמדה על 1.66 לשנות-אדם, בהשוואה ל-1.90 בתכנית המובנית ו-2.28 בקבוצת הביקורת.

החוקרים מדווחים על ירידה משמעותית קלינית של 31% בשיעור הנפילות במשתתפים בתכנית LiFE , בהשוואה לקבוצת הביקורת (Incidence Rate Ratio = 0.69 ). הם לא זיהו ירידה משמעותית בשיעור הנפילות בין התכנית המובנית וקבוצת הביקורת.

במהלך המחקר, כפי שתועד במהלך 12 חודשי המעקב, המשתתפים בקבוצת LiFE דיווחו על 172 נפילות, המשתתפים בתכנית המובנית דיווחו על 193 נפילות ואילו בקבוצת הביקורת נרשמו 224 נפילות. במשתתפים בקבוצת LiFE הודגם גם שיפור בשיווי-משקל, חוזק הקרסול, מדדי פעילות יומית ושיעורי היענות.

במקום תכנית מובנית, תנועות המשמשות בתכנית LiFE עשויות לשמש בכל שעה וניתן לשלבן בפעילויות יומיומיות רגילות, דוגמת גיהוץ תוך עמידה על רגל אחת, שיחה בטלפון בזמן עמידה על עקבים והשתופפות בסופרמרקט לבחירת פריטים מהמדף התחתון במקום התכופפות. במהלך המחקר, קבוצות LiFE והתכנית המובנית עברו חמש מפגשים מודרכים עם שני ביקורים נוספים וכן שתי שיחות טלפון במהלך ששת החודשים. בקבוצת הביקורת נערכו שלושה ביקורים ושתי שיחות טלפון.

בקבוצת הביקורת זמן הביקורת היה קצר יותר וזוהי מגבלה אפשרית של המחקר, כמו כן, מספר המשתתפים היה נמוך יחסית. תכנית LiFE מספקת אפשרות נוספת לפעילות גופנית ומניעת נפילות, העשויה להתאים לחלק מהמטופלים.

BMJ. Published online August 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה