הפרעה לא-מאובחנת בתפקוד חדר שמאל נפוצה באנשים מבוגרים (Heart)

מתוצאות מחקר חדש מבריטניה, שכלל כ-400 קשישים בגילאי 87-89 שנים שהתגוררו בקהילה ועברו בדיקת אקו-לב, עולה שכיחות גבוהה באופן מפתיע של הפרעה בתפקוד חדר-שמאלי, שעמדה על למעלה ממחצית מהנבדקים. ב-84% מבין 87 המשתתפים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל וקוצר נשימה שהביא להגבלה בפעילות, ההפרעה בתפקוד חדר שמאל לא זוהתה קודם לכן.

המחקר הינו חלק ממחקר Newcastle 85% Study ותוצאותיו פורסם בכתב העת Heart.

החוקרים מצאו כי ב-20% מהמשתתפים זוהתה הפרעה דיאסטולית מבודדת, בדרגה בינונית או חמורה, עבורה אין טיפולים יעילים. הם מצאו גם שכיחות משמעותית של הפרעה בתפקוד הסיסטולי, ב-32% נוספים מהמשתתפים. למרות שחסמי ביתא ומעכבי ACE מומלצים לאי-ספיקת לב עקב הפרעה סיסטולית, המחקרים נערכו בחולים צעירים, ובגילאים המתקרבים ל-90 קיים סיכון גבוה יותר כי איכות החיים עם הטיפול תהיה גרועה יותר מאיכות החיים עם ההפרעה הלבבית, בשל תופעות הלוואי של התרופות וההשלכות של טיפול בתרופות רבות.

מחקר Newcastle 85% הינו מחקר הכולל משתתפים שנולדו בשנת 1921 והתגוררו באזור ניוקסל. החוקרים ביקרו את המשתתפים בבתיהם ונעזרו בבדיקת אקו-לב ניידת להערכת תפקוד חדר שמאל ב-376 משתתפים. 278 משתתפים סווגו בהתאם לנוכחות תסמיני קוצר נשימה, על-פי שאלון שנשלח לנבדקים.

החוקרים גם הצליבו את הנתונים אל מול הרשומות הרפואיות בידי הרופא המטפל, במטרה לבחון אם ישנה אבחנה קודמת של אי-ספיקת לב, להערכת שיעורי האבחנה של הפרעה תסמינית בתפקוד חדר שמאל באוכלוסיה זו.

ב-119 מבין 376 המשתתפים (32%) זוהתה הפרעה סיסטולית בתפקוד החדר השמאלי (מקטע פליטה של 50% ומטה) וב-75 חולים מבין 376 (20%) אובחנה אי-ספיקת לב עם הפרעה בינונית או חמורה בתפקוד הדיאסטולי, בנוכחות מקטע פליטה שמור.

בסה”כ, ב-73 מבין 278 המשתתפים עם נתונים זמינים מבדיקת אקו-לב ושאלונים להערכת קוצר נשימה (26%) זוהתה הפרעה בתפקוד הדיאסטולי או הפרעה תסמינית ומשמעותית בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל.

למרות שהשכיחות של הפרעה בתפקוד דיאסטולי הייתה גבוהה יותר מזו שתוארה במרבית המחקרים הקודמים, החוקרים לא הופתעו מהממצאים, שכן המחקר הנוכחי התמקד באוכלוסיה מבוגרת. עם זאת, החוקרים הופתעו מהשכיחות הגבוהה של הפרעה בתפקוד הסיסטולי והיקף המקרים בהם ההפרעה לא-אובחנה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע את הדרך הטובה ביותר לזהות הפרעה בתפקוד חדר שמאל באנשים מבוגרים מאוד, המתגוררים בקהילה. לאחר מכן, יידרשו מחקרים בתנאי העולם האמיתי באוכלוסיה זו, במטרה לקבוע את אופן הטיפול הטוב ביותר.

Heart 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה