הבטיחות של PCI בגישה רדיאלית בחולים עם אוטם לבבי חריף עם עליות מקטע ST (מתוך Am J Cardiol)

בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST (STEMI או ST-segment Elevation Myocardial Infarction) פחות סיבוכים וסקולאריים ואשפוז קצר יותר בבית החולים לאחר צנתור בגישה רדיאלית, בהשוואה לצנתור בגישה פמוראלית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology.

החשש העיקרי של קרדיולוגים התערבותיים נוגע לעקומת הלמידה הקשורה בגישה טרנס-רדיאלית. החוקרים הצליחו להוכיח כי גם באלו שאינם מנוסים בגישה רדיאלית, הזמן מדלת-לבלון מדלת מעבדת צנתורים לבלון היו מקובלים בתחילת המחקר והשתפרו משמעותית במהלך תקופת המחקר.

למרות שמדובר בממצאים תצפיתיים, הם עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקר RIVAL, מחקר אקראי ומבוקר שהשווה בין גישה פמוראלית ורדיאלית לצורך אנגיוגרפיה כלילית והתערבות אפשרית. שתי הגישות היו בטוחות ויעילות, אך הגישה הרדיאלית הביאה לשיעור נמוך יותר של סיבוכים וסקולאריים.

עם זאת, מקומו של צנתור בגישה רדיאלית בחולים עם STEMI עדיין במחלוקת, לאור השש כי המורכבות של הפרוצדורה עשויה לדחות רה-פרפוזיה. להשוואת גישה פמוראלית ורדיאלית, החוקרים בחנו 150 חולים שטופלו במהלך תקופה של 24 חודשים, כולל 46 שטופלו בגישה רדיאלית.

שבעת המצנתרים שביצעו PCI בגישה פמוראלית, היו כולם עם ניסיון של למעלה בעשר שנים, בעוד שמצנתר אחד שביצע פרוצדורות בגישה רדיאלית היה בעל ניסיון דומה  בצנתור בגישה פמוראלית, אך היה חסר ניסיון בצנתור רדיאלי בתחילת המחקר.

חולים שעברו צנתור רדיאלי ופמוראלי היו בגילאים דומים, וגם פיזור המינים והיארעות סוכרת היו דומים. הזמן מדלת לבלון עמד בממוצע על 79.2 דקות עם גישה רדיאלית ו-86.8 עם גישה פמוראלית (p=0.67). כמות חומר הניגוד שניתנה בשתי הקבוצות הייתה דומה. זמן השיקוף הממוצע עמד על 21.7 דקות בגישה רדיאלית , לעומת 14.4 דקת.

זרימה בדרגה 3 לפי TIMI (Thombolysis in Myocardial Infarction) תועדה ב-87% מהחולים לאחר צנתור פמוראלי ו-96% מהחולים לאחר צנתור בגישה רדיאלית (P=0.05).

אף אחד מהחולים שטופל בגישה רדיאלית לא פיתח סיבוכים בכלי הדם, אך 5.8% מהחולים שטופלו בגישה פמוראלית פיתחו סיבוכים אלו (P=0.18). עוד זוהתה מגמה לפיה משך האשפוז בבית החולים היה קצר יותר לאחר צנתור בגישה רדיאלית (חציון של 3 לעומת 4 ימים).

בחמישה חולים, המצנתר החליף מגישה רדיאלית לפמוראלית בשל אנטומיה מפותלת ותמיכת צנתר תת-אופטימאלית.. עם זאת, הם מוסיפים, כל המעברים בין הקבוצות אירעו במהלך 12 החודשים הראשונים למחקר, רמז לכך כי לניסיון המקורי של המצנתר השפעה חשובה.

Am J Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה