הבדלים בערך האבחנתי של CCTA בחולים תסמיניים וא-תסמיניים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Cardiovascular Computed Tomography)

ממחקר גדול בתנאי “העולם האמיתי” עולה כי בחולים א-תסמיניים העוברים בדיקת CCTA (Coronary Computed Tomography Angiography) פרופיל גורמי סיכון גרוע יותר ונטל מחלה כלילית גבוה יותר מזה שבחולים תסמיניים.

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Cardiovascular Computed Tomography הציגו החוקרים תוצאות מחקר שכלל כ-21,000 חולים ממאגר ACIC (Advanced Cardiovascular Imaging Consortium) שנועד להשוות את הדיוק האבחנתי הכולל של CCTA בחולים א-תסמיניים וחולים תסמיניים.

כיום, הקריטריונים לשימוש הולם בבדיקת CT של הלב רואים בבדיקת CCTA בחולים א-תסמיניים כבדיקה שאינה הולמת בחולים בסיכון נמוך או בינוני למחלה כלילית, ואין ודאות באשר לטיב הבדיקה בחולים בסיכון גבוה. למרות זאת, חולים א-תסמיניים רבים במאגר הנוכחי עברו את הבדיקה, בין אם כבדיקת סקר (1275 חולים) או לאחר מבחן מאמץ (1264 חולים).

מהמחקר עולה כי בהשוואה לחולים תסמיניים, בחולים א-תסמיניים נרשמה שכיחות נמוכה יותר של עורקים כליליים תקינים בבדיקת CCTA (38% לעומת 51.2%) ושכיחות גבוהה יותר של היצרות של מעל 50% מהקוטר (21% לעומת 16.3%) והיצרות של מתחת ל-50% (51% לעומת 40.2%, p<0.001).

היצרות של מעל 50% זוהתה בבדיקת CCTA של 23% מהנבדקים הא-תסמיניים עם מבחן מאמץ קודם, רק ב-19% מהנבדקים הא-תסמיניים ללא מבחן מאמץ קודם וב-16.3% מהנבדקים התסמינים.

גורמים שניבאו היצרות של מעל 50% בבדיקת CCTA היו פחות או יותר זהים בשתי הקבוצות. בשתי הקבוצות, בגברים נרשם סיכוי גבוה כמעט פי 2.7 להיצרות של מעל 50%, בהשוואה למדגם כולו. גורמי סיכון אחרים שניבאו היצרות של מעל 50% בשתי הקבוצות כללו סוכרת, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

החוקרים בחנו גם את התוצאות לאחר שלושה חודשים, במטרה לקבוע אם בדיקות CCTA בחולים אלו הובילו לניצול משאבים משמעותי יותר. מהמחקר עלה כי החולים שהיו תסמיניים בתחילת המחקר שבו לבית החולים לעיתים קרובות יותר, אך החולים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לעברו אנגיוגרפיה או רה-וסקולריזציה היו אלו עם המחלה הכלילית החמורה ביותר. מהמחקר עולה עוד כי סך החשיפה של החולים לקרינה היה הגבוה ביותר בחולים שעברו בדיקת מאמץ גרעינית לפני בדיקת CT, גבוה בהרבה מהחשיפה של אלו שעברו רק בדיקת CT.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לזהות את אוכלוסיית החולים בהם לבדיקת CCTA דיוק אבחנתי משמעותי יותר מניקוד סידן בלבד.

Society of Cardiovascular Computed Tomography 2012 Annual Scientific Meeting; July 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה