התועלת של טיפול ב-Sorafenib בחולים עם ממאירות של הכבד (J Hepatol)

טיפול ב- Sorafenibמביא לשיפור בשיעורי ההישרדות ואיזון המחלה בחולים עם HCC (Hepatocellular Carcinoma) בשלב מתקדם, ללא תלות באתיולוגיה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Hepatology.

לדברי החוקרים, מחקר SHARP (Sorafenib Hepatocellular Carcinoma Assessment Randomized Protocol) הוכיח כי בחולים עם תפקוד שמור של הכבד ומחלה מתקדמת, הטיפול התרופתי משפר את שיעורי ההישרדות הכוללים ובטוח לשימוש. עם זאת, מאחר ו-HCC הינה מחלה הטרוגנית, ייתכן כי מאפיינים התלויים בחולים ישפיעו על התגובה הפרטנית לטיפול.

במטרה לקבוע אם כך הדבר במחקר SHARP, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 602 חולים, שחולקו באקראי לטיפול ב- Sorafenib או פלסבו. יחס הסיכון לשיפור חציון שיעורי ההישרדות עמד על 0.69 עם Sorafenib.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי האתיולוגיה למחלה, נטל הגידול, המצב התפקודי, שלב הגידול וטיפול קודם, שיעורי ההישרדות הכוללים היו דומים לאלו שתועדו במדגם כולו.

יחס הסיכון נע בין 0.50 בחולים עם נוגדנים חיוביים כנגד נגיף HCV (Hepatitis C Virus) ל-0.85 באלו עם התפשטות חוץ-כבדית. 8 מבין 15 השוואות הדגימו מובהקות סטטיסטית.

Sorafenib הביא לשיפור עקבי בחציון הזמן עד להתקדמות (יחס סיכון של 0.40-0.64), למעט בחולים עם נוגדנים חיוביים לנגיף HBV (Hepatitis B Virus). שיעורי איזון המחלה השתפרו באופן עקבי גם כן.

תופעות הלוואי הנפוצות בדרגה 3 ו-4 כללו שלשולים ועייפות, ולא היו שונות משמעותית בין קבוצות שונות.

החוקרים מציינים כי התוצאות מוגבלות לאור מספר החולים הקטן בחלק מתתי הקבוצות. לדוגמא, רק 60 חולים היו חיוביים לנוגדנים כנגד HBV.

למרות זאת, החוקרים קובעים כי היעילות והבטיחות של Sorafenib, בהשוואה לפלסבו, בחולים עם HCC מתקדם ותפקוד כבדי שמור אינם מושפעים מהמצב הבריאותי הבסיסי, מהאתיולוגיה של המחלה, נטל הגידול, שלב הגידול או טיפול קודם.

J Hepatol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה