מה בין ריכוז חלקיקי HDL ובין הסיכון למחלת עורקים כלילית? (J Am Coll Cardiol)

סקירה חדשה של MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) שופכת אור על הקשר הסבוך בין ריכוז כולסטרול HDL ובין הסיכון למחלות לב כליליות, כאשר החוקרים הדגימו כי עליה בריכוז חלקיקי HDL קשורה בקשר בלתי-תלוי עם עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי הצוואר (cIMT או Carotid Intima-Media Thickness) ועם מחלת לב כלילית.

החוקרים מדווחים על קשר הפוך בין ריכוז כולסטרול HDL ובין הסיכון ל-cIMT ואירועי מחלת לב כלילית, אך הקשר נחלש לאחר תקנון לחלקיקי HDL וליפופרוטאינים אתרוגניים. מנגד, הקשר בין ריכוז חלקיקי HDL ובין cIMT והסיכון למחלת לב כלילית לא הושפע לאחר תקנון לליפורפרוטאינים אתרוגניים, רמות HDL והגודל הממוצע של חלקיקי HDL.

החוקרים מסבירים כי למעשה, המחקר לא בחן את המטען שנשא HDL. לדבריהם, עם הצטברות תוצאות מבלבלות בהערכות המבוססות על כולסטרול HDL לייצוג החלקיקים, סביר יותר כי תפקודים אתרוגניים אחרים של HDL ייוצגו טוב יותר על-פי מספר החלקיקים הזמינים ולא לפי הכולסטרול שהם נושאים. הם אינם בטוחים כי ישנה כלל סיבה ביולוגית להאמין כי הכולסטרול שהם נושאים מהווה מדד טוב ומדגישים כי מדובר פשוט במדד שניתן לבדוק. בשורה התחתונה, מהתוצאות עולה כי כימות כולסטרול HDL, שהוא הכולסטרול הנישא ע”י חלקיקי HDL, אינו מספק את התמונה הכוללת באשר לסיכון הנוגע ל-HDL.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר MESA, מחקר שכלל 5598 גברים בגילאי 45-84 שנים, ללא מחלת עורקים כלילית ברקע. הם בחנו את הקשר בין כולסטרול HDL ומספר חלקיקי HDL כפי שנקבע על-פי בדיקת NMR Spectroscopy (Nuclear Magnetic Resonance) עם cIMT והיארעות אוטם לבבי, תמותה עקב מחלת לב כלילית ואנגינה. לאחר שש שנות מעקב, בממוצע, תועדו 227 אירועים של מחלת לב כלילית.

בסך הכול, ריכוז חלקיקי HDL עמד בקורלציה חיובית עם רמות כולסטרול HDL ושניהם היו קשורים בקשר הפוך עם רמות LDL, ריכוז חלקיקי LDL וגורמי סיכון מטבוליים אחרים. לאחר תקנון למשתנים שונים, ממוצע cIMT היה נמוך יותר בחולים עם ריכוז גבוה יותר של כולסטרול HDL וחלקיקי HDL. עליה של סטיית תקן אחת בריכוז כולסטרול HDL (15 מ”ג לד”ל) או עליה בחלקיקי HDL (מעל 6.64 מיקרומול לליטר) לוותה בירידה של 0.26 מ”מ ו-0.030 מ”מ בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי הצוואר.כל עליה של סטיית תקן בכולסטרול HDL וריכוז חלקיקי HDL הייתה קשורה בקשר חיובי עם ירידה של 26% ו-30% בסיכון למחלת לב כלילית.

הקשר ההפוך בין ריכוז כולסטרול HDL ואירועים של מחלת לב כלילית וטרשת עורקים של עורקי התרדמה היה פחות בולט כאשר נערך תקנון נפרד לריכוז חלקיקי LDL ו-HDL ונעלם לחלוטין לאחר תקנון לשניהם. מצד שני, ריכוז חלקיקי HDL נותר קשור באופן מובהק עם cIMT ואירועים של מחלת לב כלילית לאחר תקנון לחלקיקי LDL, כולסטרול HDL, או שניהם.

כאשר החוקרים תקננו לחלקיקים האתרוגניים (ריכוז) הקשור עם כולסטרול HDL, הם הצליחו לספק הסבר לחלק גדול מהקשר השלילי בין HDL ובין תוצאות אחרות.

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה